Sök ikon

We don't have time använde Greta Thunberg för att locka investerare

Greta Thunberg. Foto: AP Photo/Markus Schreiber

Har tagit in tio miljoner kronor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Entreprenören Ingmar Rentzhog ligger bakom plattformen We don’t have time, ett bolag som han grundade hösten 2017. Planen är att bygga ett socialt nätverk för att rädda klimatet och för att lyckas med sin vision har bolaget hittills dragit in 10 miljoner kronor.

Nu visar en granskning från Svenska Dagbladet att bolaget har marknadsfört klimataktivisten Greta Thunberg flera gånger i sitt prospekt mot investerare. Men hon ska inte att ha frågats om lov eller informerats om det, enligt hennes pappa Svante Thunberg.

“Nej, det har vi inte fått någon information om. Inte Greta heller. Det är olyckligt om hon använts kommersiellt. Men hon har inte vetat något om det här. Ingen av oss har vetat detta”, säger han till tidningen.

Bland annat ska bolaget ha hävdat att det var de som upptäckte Greta Thunberg.

Ingmar Rentzhog säger till SvD att de knöt Greta Thunberg till bolaget eftersom att de ville ha personer som brinner för klimatet i styrelsen. Men han tror inte att personerna har investerat i bolaget på grund av henne.

"Jag tror inte att någon har investerat i oss för att Greta är ungdomsrådgivare. Däremot är vi en plattform som nått ut globalt, och hjälpt Greta att nå ut. Det visar att vi har en räckvidd – det tror jag folk har investerat i. Det är ingenting jag skäms över", säger han till tidningen.

Greta Thunberg blev i november adjungerad i en stiftelse från bolaget och fick ett styrelseuppdrag hos We don’t have time, Ett uppdrag som hon lämnade nyligen.

Läs mer