Det här är ett svar på Nicklas Ageviks krönika "Bort med tassarna, EU-politiker – entreprenörerna löser det här".
Visst kan marknaden lösa mycket men inte detta.
Under de snart 15 år som YouTube funnits har det rått totalt orättvisa villkor på marknaden, vilket gjort det mycket svårt för rättighetshavarna av musik att förhandla om licenser och skälig betalning. Detta beror på en 20 år gammal lag som säger att digitala tjänster inte är upphovsrättsligt ansvariga för det innehåll de sprider, om det är uppladdat av användarna.
Dessa orättvisa villkor måste åtgärdas så att upphovsrättsinnehavarna kan få sin rättmätiga del av de enorma intäkter som deras musik genererar.
Förutom att snylta på musikskapares hårda arbete, skapar onlinejättarna också en snedvriden konkurrenssituation som borde vara riktigt dålig för tech-entreprenörer och startups.
Varför ska vissa tjänster som sprider musik, exempelvis YouTube, inte vara upphovsrättsligt ansvariga medan andra som Spotify förhandlar om licenser och delar med sig av sina intäkter? Det skapar ett dåligt affärsklimat och en snedvriden konkurrenssituation som alla parter förlorar på – alla utom några av världens största och rikaste techbolag.
EU:s upphovsrättsdirektiv behövs för att komma till rätta med dessa missförhållanden, och det är inte en dag för tidigt.
Elisabet Widlund Fornelius, vd på Musikförläggarna