Sök ikon

Trampolinbolaget Bounce studsar fram – från 0 till 100 miljoner på tre år

Daniel Dersén, vd på Bounce. Foto: Press

Sedan lanseringen 2016 har Bounces trampolinparker i Sverige tagit ett stort kliv och omsätter närmare 100 miljoner kronor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

För många är studsmattor förknippade med den klassiska runda konstruktionen som tar upp plats hemma i trädgården. Men för tre år sedan bestämde sig Happy Socks-grundaren Mikael Söderlindh för att introducera konceptet trampolinpark i Sverige, något han etablerade tillsammans med det australiensiska bolaget Bounce som har liknande anläggningar över hela världen.

Breakit kunde 2016 berätta att bolaget hade tagit in pengar från Mojang-bröderna Carl Manneh och Jonas Mårtensson och andra investerare inför lanseringen i Sverige. Då var planen att etablera ett tiotal parker i Skandinavien inom fem år.

Så hur har det gått?

Rätt bra visar det sig. På tre år har bolaget gått från 0 kronor till närmare 100 miljoner i omsättning med närmare 200 anställda och 1 miljon besökare i anläggningarna i Sverige och Danmark. Men samtidigt har de bestämt sig för att pausa de aggressiva expansionsplanerna.

“Vi hade en ambition om att starta ett tiotal parker inom kort tid. Vi var egentligen lite för ambitiösa i den planen om man ska vara ärlig. Det kostar väldigt mycket pengar att sätta upp parkerna. Allt är handgjort och snickrat på plats, snarare än färdiga moduler som kommer och placeras, vilket gör att vi har en väldigt hög kvalitét”, säger Bounce avgående vd Daniel Dersén.

“I Skandinavien finns inte heller så många städer som har en miljon invånare, vilket nästan krävs för en Bounce-park.”

Inom kort kommer Daniel Dersén att lämna som vd och samtidigt tar Pernilla Isaksson över det operativa ansvaret i bolaget.

“Mitt uppdrag från början var att rulla ut det här till 10-15 städer. Det är en viss typ av person som behövs för att göra det. När vi nu ska ta en paus efter de här anläggningarna, då är det en annan typ av vd som behövs, en som är mer verksamhetsnära och operativ”, säger Daniel Dersén.

Idag har konceptet med trampolinparker etablerat sig i flera städer i Sverige och det finns många företag som erbjuder aktiviteten. Men när Bounce skulle etablera sig var det inte utan utmaningar. 

“Det var svårt i början att hitta en lokal, vi höll på i två år och letade. Många fastighetsägare ville inte ha en trampolinpark eftersom att de inte trodde på konceptet. Nu blir vi kontaktade hela tiden. Det är självklart också något som hänger ihop med retail-krisen som pågår. Det behövs upplevelser i varje varuhus”, säger Daniel Dersén.

När Pernilla Isaksson tar över det operativa ansvaret kommer fokus att ligga på att utveckla de anläggningar och erbjudanden som redan finns.

"Nu har vi investerat mycket i våra nya anläggningar. Vilket så klart är väldigt kostsamt. Men alla genererar en väldigt fin inkomst och har många hoppare. Nu ska vi göra annat än att bara bygga nytt för pengarna", säger hon.

"Fokus nu ligger på att knyta samman våra anläggningar. Vi har så många bra produkter med kalas, kurser och annat som vi nu kan utveckla ytterligare."

Läs mer