Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Joakim Lundells manager: Vill du slå igenom på Youtube – tänk såhär

Vill du bli en stjärna på Youtube – så gör du
Youtube-stjärnorna Joakim Lundell, Jonna Lundell och Tova Helgesson. Foto: TT

Vill du bli framgångsrik på Youtube? Vi bad Youtube-stjärnorna Jocke & Jonnas manager om tips.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Stefan Hallgren på skivbolaget Ninetone är bland annat manager åt Youtube-profilerna Jocke & Jonna. Utöver att producera musik arbetar även Ninetone med PR och management åt flera stora influencers. Vi frågade Stefan Hallgren hur man lyckas på Youtube – och vilka trender vi kan vänta oss framöver.   

Var finns potentialen? 

"Titta efter var det finns yta, var finns det en orörd publik? Gå inte in i det området där mest folk tävlar om minst pengar".

Två sätt att lyckas på Youtube 

“Hitta ett ledigt ställe (nisch) och exploatera det. Det finns två sätt att lyckas på Youtube. Antingen innehållet, exemplevis trenden där alla gör slime, och följarna är på kanalen för att få veta hur de ska gör slime. Men vad händer när slime-trenden klingar ut? Dina besökare försvinner." 

"En kreatör ska jobba för att få publiken hooked på dem själva, deras person, och få följarna att vilja hänga med dem. Då kan du hålla på med vad du vill, för alla är där för dig istället för det du gör”.

Planera långsiktigt

"Om du vill lyckas som innehållsskapare måste du betrakta det som ett ärligt och långt game. Skapa en plan på minst ett och ett halvt år där du dagligen gör rejäla insatser".

Skapa värde och underhåll 

"Du måste vara intressant, beröra och förmedla ett värde genom appen om dina följare ska stanna. Då finns det alltid en publik. Var inte tråkig för då tjänar du inga pengar”.

Blicka internationellt

“Go english på en gång, Sverige är ett ganska litet land”.

Trendigt att titta tillsammans igen 

"Tjänster som Primetime, Youtube premiere och livesändningar på förutbestämda tider går som aldrig förr. Vi sätter oss framför appar klockan åtta och gör saker tillsammans precis som förr. Det nya är att sitta tillsammans för att tävla och chatta på specifika klockslag, det är en stark trend”.

Samarbeten blir dyrare 

"Instagrammarna börjar bli reklamtrötta och användarna vill ha mer äkthet och personlighet. Det vill säga skratt, gråt, känslor och öppenhet. Samarbeten blir mer värda när engagemanget blir högre”. 

Målgruppen blir äldre 

“Jag tror att Youtube kommer att vinna äldre åldersgrupper de närmsta två åren. Innehåll som underhåller, utbildar, är starkt och ger mig högre värden kommer att öka". 

Läs mer