Sök ikon

Fångade idolens intresse – nu ska deras musik ta över Hollywood

Philip Bennefall och Kristoffer Eng, grundare av Elias. Foto: Pressbild.

Svenska Elias gasar i Hollywood.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Elias är en startup som arbetar med att ta fram så kallad "dynamisk musik" för datorspel. Bolagets teknik gör det möjligt att anpassa musiken i spel efter vad som händer på skärmen.

Musikmotorn har bland annat använts i Josef Fares hyllade spel "A way out" och "Mutan year zero".

Samtidigt som Elias har börjat användas i allt fler spel har grundarna Kristofer Eng och Philip Bennefall, tillsammans med teknickchefen Andreas Wickman, i det tysta arbetat på ett hemligt projekt. I samarbete med Orchestral Tools har de tagit fram en ny form av samplings-teknik för filmmusik – och de har redan fått genomslag i Hollywood.

“Vi har jobbat i två år med det här och det har varit väldigt hemligt. Det är den sampler som kommer att användas mest i professionella filmsammanhang. För mig personligen är det oerhört häftigt. Det är idoler som använder den”, säger Kristofer Eng.

Idolerna i fråga heter sådant som Hans Zimmer och Tom Holkenborg.

Just Tom Holkenborg, den nederländska kompositören mer känd som Junkie XL, jobbar flitigt med Orchestral tools och Elias för att ta fram nya ljudbibliotek. Han har tidigare jobbat nära Hans Zimmer med 'The amazing spider man 2' och 'Batman v Superman: Dawn of justice'. Inom kort släpps storfilmen 'Alita: Battle Angel', där han också har gjort musiken.

Det kan vara svårt att förklara Elias roll i filmskapandet. Men kort förklarat ska deras teknik göra att filmmusiken låter bättre, mer verklig, för lyssnaren.

“Alla kompositörer använder samplers för att göra filmmusik. Även om det låter som en orkester är det inte alltid det, åtminstone inte allt ljud. Vår sampler skapar realism och gör det ännu svårare att höra vad som är vad”, säger Kristofer Eng.

Träffades genom spelet

Grundaren Philip Bennefall, som är blind, har en lång historia av att arbeta med ljud och spel. Han har skapat spel för blinda sedan han var tolv år gammal, då han upptäckte att det bara fanns ett spel på marknaden som han kunde spela.

"Skillnaden är att det som representeras med grafik och visuella effekter måste göras med ljud eller ibland med andra output-möjligheter såsom känsel", sade han i en intervju med Di Digital från 2017.

Musik och röster är extra viktiga i spel för blinda, berättar han i intervjun.

Det var när Kristofer Eng gjorde musiken till ett av Philip Bennefalls spel som de två kom i kontakt med varandra första gången. Något som senare skulle leda till att de grundade Elias tillsammans för att skapa en ny typ av musikalisk spelupplevelse.

Vill växa

Under räkenskapsåret som slutade i januari 2018 omsatte Elias 6,4 miljoner kronor samtidigt som förlusten ökade till 4,9 miljoner, från 454.000 året innan.

De kommande åren vill Elias växa ordentligt, och man planerar att ta in nytt kapital inom kort. I dagsläget har bolaget riskkapitalbolaget Wellstreet som investerare.

“Värdet av att vår teknik används i ytterligare ett område ger oss möjlighet att nå nya kundgrupper men framförallt kommer det stärka vår produkt och bredda erbjudandet till våra kunder, vi kommer att bli ännu mer unika och ledande inom vår nisch", skriver Elias vd Staffan Dahl i ett mejl till Breakit.

Men målet under nästa år är tydligt.

“50 procent av all filmmusik görs med den här tekniken i slutet av året”, säger Kristofer Eng.

Läs mer