Sök ikon

Facebooks svenska omsättning: Mer än 2 miljarder 2018

Facebook växer i Sverige. Foto: Istockphoto och TT

Breakits årliga beräkning är här. Facebook spränger tvåmiljardersvallen i Sverige.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebook drämde under onsdagskvällen till med en urstark kvartalsrapport, den sista för 2018.

Den innehöll inte bara en rekordstor vinst. Även användarsiffrorna visade fin tillväxt – trots att bolaget stått i centrum för en rad skandaler.

Allra viktigast, ur rent ekonomiskt hänseende, är dock att Facebook har lyckats öka intäkten per användare rejält.

Det finns inga siffror på hur mycket Facebook drar in på den svenska marknaden. Vi på Breakit brukar dock varje år uppskatta intäkterna, utifrån en beräkning som bygger på antalet Facebook-användare i Sverige samt bolagets snittintäkt per användare i Europa.

För 2018 landar siffran på nära 2,1 miljarder kronor, upp 55 procent från 2017. Det ska inte ses som en absolut sanning, utan en ganska grov uppskattning.

En del av den stora ökningen kan förklaras med en högre dollarkurs (Facebook rapporterar sina intäkter i dollar). Utan valutaeffekten hade ökningen stannat på 36 procent, vilket är i linje med bolagets globala försäljningsökning för 2018.

Har lovat lokal rapportering 2019

Facebook ska bli mer transparenta mot "regeringar och lagstiftare", genom att införa en lokal försäljningsstruktur. Exakt vad det innebär är inte helt klarlagt, men huvudpoängen handlar om att intäkter från de länder där Facebook har försäljningskontor (som Sverige) ska registreras i de lokala dotterbolagen.

Det skrev finanschef Dave Wehner i ett pressmeddelande i slutet av 2017.

"Vi planerar att implementera denna förändring under 2018, med målet att vara klara med alla kontor under första hälften av 2019".

Enligt Facebooks svenska presskontakt är modellen aktiv i Sverige sedan mitten av förra året. 

Möjligheten finns alltså att vi snart slipper räkneövningar som denna.

Läs mer