Sök ikon

Uniqlo-chefen: “Vi vill absolut expandera i Sverige”

Artikel bild
Uniqlos europachef Taku Morikawa. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Men det svenska vädret utmananar den japanska modejätten.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Det har gått fem månader sedan Uniqlo intog den svenska marknaden med dunder och brak. En butik på 1.500 kvadratmeter öppnades upp på Hamngatan i Stockholm.

I förra veckan stod det klart att Uniqlo tar över efter H&M som ny partner för Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Det innebär alltså att de svenska idrottarna kommer att kläs i japansk design under både sommar-OS i Tokyo 2020 och vinter-OS i Peking 2022.

Uniqlos Europachef Taku Morikawa var nyligen i Stockholm och pratade om OS-samarbetet och fick även frågor om planerna framåt för den svenska marknaden. Planen är att öppna upp ännu fler butiker, främst i Stockholm, men även i andra svenska städer.

“Det är vår plan. Vi vill absolut expandera i Sverige, men vi behöver ännu mer data från den första butiken innan vi gör det”, säger Taku Morikawa, till Market.

Han beskriver försäljningen på Hamngatan som bra, även om det svenska, oberäkneliga vädret är något av en utmaning.

“Vi är nöjda, men behöver göra ett par justeringar. De svenska årstiderna skiljer ju sig lite från andra länder", säger Taku Morikawa.

Läs mer