Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

H&M har värvat Christopher Wylie – visselblåsaren bakom Cambridge analytica-skandalen

Artikel bild
H&M har värvat Christopher Wylie, visselblåsaren bakom Cambridge Analytica. Foto: TT (montage med logga av Breakit).

Christopher Wylie har fått jobb som forskningschef hos modejätten H&M – med fokus på AI.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Under våren 2018 drabbades Facebook av den största skandalen någonsin i sin historia.
Analysfirman Cambridge Analytica kom över information från över 85 miljoner användare – utan att dessa gett sitt tillstånd. 

Uppgifterna användes för att rikta politiska kampanjer i USA mot användarna. Cambridge Analytica spelade till exempel en roll i Donald Trumps seger i det amerikanska valet 2016.

Den tidigare anställda Christopher Wylie blev känd som visselblåsaren som gick till tidningen The Guardian med information om detta.

Nu visar det sig att han, lite i det tysta, har värvats som forskningschef av H&M där han ska arbeta med artificiell intelligens, AI. Modejätten vill bli bättre på att förutse hur mycket av olika produkter som kommer att säljas för att det inte ska leda till onödiga överskott, vilket påverkar både pengakassan och miljön negativt. 

Sedan december 2018 är det just Christopher Wylie som styr över H&M:s arbete med att använda data för att optimera leverantörskedjan. I podcasten “Perspektiv – med Per Grankvist” berättar han mer om sitt nya uppdrag.

“Det finns ett spill inom modebranschen som till stor del beror på en felmatch mellan behov och efterfrågan. Om vi blir bättre på att se vilka produkter som inte säljer kan vi göra en dramatisk påverkan”, säger Christopher Wylie i podden och fortsätter:

“Medvetenheten kring vad data kan tillföra har kommit senare till modeindustrin jämfört med finansbranschen men jag vet att bolagen är ivriga att ta det till sig och testa för att göra saker bättre”.

Enligt Christopher Wylie är H&M-koncernen unikt i branschen.

“På varje möte frågar vi oss om vi hjälper människor att må bra, se bra ut och om vi gör vad vi kan för att minska vår påverkan på miljön. Även om hållbarhet inte är på agendan så kommer det alltid upp, och det är en väldigt unik attityd och internkultur som jag inte har sett på något annat företag”.

Läs mer