Det svenska musikbolaget Soundtrack Your Brand, som förenklat är en Spotify-leverantör till butiker, hotell och frisörer, är på framfart. I förra veckan kunde vi rapportera att bolaget slutit avtal med McDonald’s i Sverige och sedan tidigare har bolaget tagit in investeringar på 90 miljoner kronor från bland annat Spotify, Telia och Northzone.
Enligt bolaget erbjuder deras tjänst musik som kan anpassas till den specifika affären och tidpunkten, vilket de i sin tur hävdat bidrar till förbättrad försäljning och ökad kundnöjdhet.
Nu kan de backa upp sitt case med en rapport från Handelshögskolan i Stockholm.
Enligt den nya studien, som genomförts i samarbete med den svenska klädkedjan Gant och Soundtrack your brand själva, ökar butiksförsäljningen med hela 31,7 procent om man använder sig av ”varumärkesanpassad bakgrundsmusik”.
Studien, som är statistiskt säkerställd, visar även att rätt val av bakgrundsmuik ökar kundnöjdheten och varumärkesintrycket.
"Vi blev positivt överraskade av resultatet av den här studien och vi är övertygade om att det finns en outnyttjad potential i att använda musik på ett mer professionellt sätt för att stärka kundupplevelsen och därigenom vårt varumärke", säger Caroline Roth, marknadschef på Gant, i en kommentar.
I samband med studien har Gants 750 butiker nu även skrivit på ett avtal med Soundtrack Your Brand. Exakt hur stor affär det är för Soundtrack Your Brand framgår inte, men det torde röra sig om miljonbelopp på årsbasis.
”Vi upplever just nu en stark tillväxt, mycket drivet av insikten hos många bolag att ett helhetsgrepp på sin butiksupplevelse inkluderar rätt musik. GANT delar vår övertygelse att en stor del av kundens upplevelse i butiken baseras på vilken musik som spelas. Flera studier visar att det stärker varumärket och driver försäljning, vilket nu börjar få fäste hos flera välkända livsstilsvarumärken. Vi är mycket stolta över att GANT som globalt varumärke har valt att samarbeta med oss, säger Ola Sars, VD och grundare Soundtrack Your Brand.