Falska följare och gillamarkeringar bland kändisar och influencers är ett stort problem för företag och annonsörer. Breakits wallraffande förra året visade hur enkelt var att fejka framgång genom att köpa engagemang för bara några tusenlappar.
Nu har en ny marknad börjat växa fram som en följd av det utbredda fusket, rapporterar Sveriges Radio.
Sebastian Bay är expert på desinformation och Sveriges representant vid forskningscentret Nato Stratcom i Riga. Han säger att det blir allt vanligare att annonsföretag tar hjälp för att kontrollera influencers.
“Det här har blivit ett stort problem för annonsindustrin. Det kan vara så att en känd person på Twitter har en miljon följare. Men vid närmare granskning så kanske en halv miljon eller 300.000 av de här följarna är falska konton”, säger han.
Genom internationella studier har forskningscentret kunnat konstatera att det finns en omfattande industri bakom fusket.
“Därför börjar det nu utvecklas en industri med en sorts genomlysningsbransch där man vill veta hur mycket reklam hos en viss influencer är värd”, säger Sebastian Bay till SR.