Breakit avslöjade tidigare i dag att flera spelbolag med licens i Sverige misslyckas med att stoppa spelare som spärrat sig själva via Spelpaus.se.
Kravet för att överhuvudtaget få verka på den svenska spelmarknaden via det nya licenssystemet är att kontrollera kunderna mot registret innan de kan spela. Syftet är att hjälpa spelmissbrukare i kampen för att bli spelfria.
Nu kräver Spelinspektionen svar från de spelbolag som missköter sig.
"Spelinspektionen kommer att skicka en skrivelse till de berörda bolagen där de uppmanas att snabbt inkomma med en förklaring till varför avstängda kunder har kunnat spela hos dem", skriver Spelinspektionen i ett pressmeddelande.
Myndigheten har också på egen hand uppmärksammat bristerna, vilka klassas som allvarliga. Det handlar om licensinnehavare, alltså spelbolag, som inte har en aktiv anslutning gentemot Spelpaus.se. Det är sannolikt därför avstängda spelare har kunnat spela hos dessa bolag.
"Vi har de senaste dagarna undersökt vad det beror på och har konstaterat att allt ser ut att fungera bra hos Spelinspektionen. Men av någon anledning finns det en handfull spelbolag som inte lever upp till de krav som ställs i lagen", säger kommunikationschefen Anders Sims.
Hittills har 10.000 personer spärrat sig själva.
"Spelmissbruk är ett utbrett samhällsproblem, så det är positivt att så många hittar den nya tjänsten och använder den som ett verktyg för att avhålla sig från spel och slippa riktad reklam från spelbolagen", säger Anders Sims i pressmeddelandet.
Efter Breakits granskning har flera av de utpekade spelbolagen agerat. Tipwin har till exempel under tisdagen blockerat sin sajt helt för kunder som surfar från Sverige. Aspire Global ska manuellt hämta data från registret tills problemet är löst.
Läs vårt avslöjande här.