En bugg i ett IT-system och en arbetsplatsolycka låg bakom de stora leveransproblem som e-handlaren Adlibris drabbades av dagarna innan jul. I sociala medier rasade kunderna och nu visar det sig också att en rad av de besvikna kunderna gått vidare och anmält Adlibris till Konsumentverket.
Statistik som Breakit fått del av på torsdagsmorgonen visar att 33 anmälningar skickats in under december. Det kan jämföras med totalt sju anmälningar som kom in under hela 2017. För hela 2018 är antalet anmälningar nu uppe i 38 stycken.
Enligt Konsumentverkets presschef Hans Lundin “förefaller samtliga anmälningar handla om försenad leverans”.
Efter att en anmälan kommit in så gör en jurist på Konsumentverket en bedömning ifall en granskning av fallet ska inledas. Därefter finns det två alternativ. Antingen gör det granskade bolaget en frivillig rättelse baserat på Konsumentverkets granskning – eller så tar Konsumentverket fallet till domstol.
“I domstolen kan vi begära ett förbud mot en viss typ av marknadsföring eller avtalsvillkor som det aktuella företaget tillämpat”, säger Hans Lundin.
Han kan dock inte ge besked om hur Konsumentverket ska agera kring anmälningarna mot Adlibris:
"Den ansvarige juristen har inte tagit beslut än om vi ska inleda en granskning eller inte", säger han.