Sök ikon

Nya spellagen 2019 – här är allt som gäller för spelbolag och spelare

Artikel bild
Foto: Istock.

Den 1 januari 2019 började de nya reglerna för spel och kasinon i Sverige att gälla.
Men vad innebär de nya reglerna egentligen?

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Lotteriinspektionen byter namn till Spelmyndigheten när en era går i graven. Svenska spel och ATG kommer inte längre att ha monopol på spelmarknaden inom sina respektive nischer och reglerna för exempelvis marknadsföring ändras rejält.

Men blir det egentligen någon skillnad för kunderna, det vill säga spelarna?

Här ska vi försöka räta ut frågetecknen och ge svar på vad som egentligen sker när spelmarknaden nu omreglerats.

Tillstånd krävs

Först och främst kan det vara bra att klargöra vad som gäller för spelbolagen. Den nya lagen säger att alla spelbolag som vill erbjuda sina tjänster till svenska spelare måste ansöka om en licens.

Då förbinder de sig samtidigt att betala en skatt på 18 procent på sitt spelnetto i Sverige liksom att följa de regler som man förbinder sig till genom licensen.

Spelbolagen kan dock fortfarande vara registrerade på till exempel Malta och ha sin verksamhet där.

När omregleringen trädde i kraft den 1 januari hade totalt 91 aktörer ansökt om licens för onlinespel och vadhållning, licens för onlinespel eller licens för vadhållning. Samtidigt hade 56 av de sökande spelbolagen hunnit få sin licens i tid till omregleringens start.

Vad händer om en spelsajt saknar tillstånd?

Enligt Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims finns det inget egentligt förbud för svenskar att spela på olicensierade kasinosajter. Bolagen som inte skaffar sig en licens kommer däremot inte längre att få marknadsföra sig mot svenska spelare och det kommer att finnas olika typer av hinder som ska försvåra spelandet.

Dessutom finns det ett förbud i den nya lagen som säger att betaltjänstleverantörer aldrig får förmedla betalningar till spelbolag utan licens.

"Om en betaltjänstleverantör ändå släpper igenom betalningar kan vi begära att spelbolagets konto blockas, annars kan vi utfärda en sanktionsavgift på betaltjänstleverantören", skriver Anders Sims i ett mejl till Breakit.

Enligt Spelinspektionen kan de också förbjuda spelbolag att tillhandahålla spel i Sverige, men Anders Sims säger att det kan finnas utmaningar i hur det förbudet ska verkställigas. 

Vad det innebär att tillhandahålla spel i Sverige skulle enligt honom vara indikatorer som språk och valuta på sajten.

Ett eventuellt betalstopp skulle också kunna påverka det svenska fintech-bolaget Trustly. De bygger nämligen en stor del av sin affär på transaktioner till och från spelbolag.

Marknadsföring och Reklam

En av de förändringar som konsumenterna har sett fram emot mest är regleringen kring spelreklam. Det har funnits regler kring hur reklamerna får vara utformade sedan något år tillbaka, men nu kommer Spelinspektionen och Konsumentverket att få bättre verktyg för straffa dåliga aktörer.

Samtidigt finns det ingenting som säger att mängden reklam kommer att minska. Det som lagen främst syftar till att komma åt är reklamens utformning och budskap.

Ett exempel på reklam som skulle kunna bryta mot reglerna om måttfullhet kommer från Ninja Casino. Konsumentombudsmannen valde nyligen att stämma bolaget bakom sajten 

"Att påstå saker som bland annat ”klockrena vägen till guldet”, ”vinsten på banken inom fem minuter”, ”så kan du ta hem miljonerna” och ”SPELA NU!” anser KO bryter mot lagens krav på måttfullhet. Förutom att reklamen inte får överdriva möjligheten till vinst anser KO även att den inte får antyda att något annat än slumpen påverkar utfallet i en dragning eller ett turspel", skriver Konsumentombudsmannen i pressmeddelandet och fortsätter:

"Marknadsföringen får inte heller vara påträngande, tycker KO.  Utöver att granska enstaka påståenden vill KO att domstolen även ser på helheten i marknadsföringen och utifrån den gör en bedömning. Till exempel pekar KO på de så kallade pop-up annonser som man aktivt måste klicka bort för att komma in på en nyhetssajt."

De nya reglerna gör det samtidigt möjligt för spelbolag att marknadsföra sig via sociala medier som Facebook och Instagram, något som tidigare inte varit tillåtet.

Bonus-broms

Från och med årsskiftet blir spelbolagens kanske mest flitigt marknadsförda vapen kraftigt begränsade. De får nämligen bara locka in en spelare genom bonusar en enda gång per licens – oavsett hur många sajter som ingår i bolaget.

Tidigare har spelbolagen kunnat locka exempelvis inaktiva spelare med massvis av olika kampanjer och erbjudanden.

Samtidigt som en spelare registrerar sig ska denne också få ange ett maxtak för sitt spelande – även här kopplat till samtliga sajter inom en licens.

Spelpaus

Spelinspektionen har tagit fram ett spärregister för spelmissbrukare. Den nya lagstiftningen säger att spelbolag måste slå alla nya spelare som registrerar sig mot registret för att se om spelaren finns med i detta. En spärrad spelare ska dessutom inte kunna få någon direktreklam skickad till sig.

Enligt Anders Sims har tidigare sagt till Breakit att systemet skulle vara redo när lagen trädde i kraft den 1 januari. Skarpa tester har redan genomförts som visar att det inte finns några “major issues”, som han uttrycker det.

Systemet ska även göra det förbjudet för spelbolagen att skicka marknadsföring till personer som har anmält sig.

För spelbolag som bryter mot reglerna kan höga böter vänta.

Läs mer