Arga kommentarer har de senaste dagarna strömmat in på Adlibris Facebook-sida. Mängder av personer uppger att de har fått vänta flera veckor på leverans.
Många uppger att de ännu inte har fått sina paket från Black Friday, som var i slutet av november.
“Ni menar alltså att ni år 2018 inte har förmågan att skicka ett paket böcker direkt efter beställning? Ni har alltså, som företag, inte kapaciteten att skicka det ni säljer? Skicka inom normal leveranstid vill säga. Brukar man inte se till att man har personal som kan fixa flödet innan man kränger saker?", skriver en person.
Adlibris uppger på sin hemsida att det är många som just nu hör av sig till kundtjänsten och att de svarar så fort de kan.
Samtidigt har ett mejl gått ut där företaget tackar för kundernas tålamod.
“Är det ett RIKTIGT DÅLIGT SKÄMT att ni nästan TRE VECKOR efter min beställning tackar för mitt tålamod? Har handlat av er i många år men sådan här skitservice har jag ALDRIG varit med om” skriver ytterligare en person på Facebook-sidan.
En annan:
“Har beställt julklappar från er i november och undrar när de kommer? Ni skickar mail om att ni tackar för mitt tålamod men vad ni inte vet är att mitt tålamod (och dumhet?) är väldigt litet när detta händer mig i år igen. Det är så svårt att förklara för femåriga barn att deras julklappar ligger på ett lager”.
Totalt rör det sig om ett trettiotal kommentarer i liknande stil.
Adlibris vd Johan Kleberg skriver i ett sms till Breakit på söndagen att bolaget ligger några dagar sent på en del beställningar, men att man just nu jobbar i kapp och kommer att leverera i veckan som kommer.
"Så även om vi så klart inte vill vara sena på några beställningar så ligger vi hyfsat bra till".
Han menar att en del kunder missat att Adlibris förlängt leveranstiderna "rejält" under Black friday, och att det är de som nu är upprörda.
"Vi förlängde dem för att kunna sprida ut leveranserna under en något längre tid. De kunderna tycker då att deras beställningar är väldigt sena, fast så inte är fallet. Vi ska givetvis se över hur det kan bli tydligare kommunicerat framöver", skriver han.
Breakit har tidigare berättat hur Adlibris gått från att vara en bokhandel på nätet till att vara något av “Bonniers Amazon”.
Bolaget har nu en rad varumärken i sitt stall, som Bamba, Kökets favoriter, Discshop och Roliga prylar.