Strax efter 13:30-tiden på lördagen började svenska e-handlare rapportera om problem med Klarnas digitala betallösning Klarna checkout.
"Katastrof", skriver en av dem på Facebook.
Flera andra berättar också om problemen i en kommentarstråd i en Facebook-grupp för e-handlare.
"Hoppas dom fixar det snabbt för det är liksom fel dag och fel tid på året att ha kassan nere", skriver en av dem.
Klarna har upptäckt problemet som gäller i många EU-länder, däribland Sverige.
"Vi upplever för närvarande ett problem med tjänsten Klarna checkout i live-miljön. Vi utreder händelsen", skrev Klarna på sin sajt.
Här kan du följa Klarnas status.
Enligt flera e-handlare låg tjänsten nere, men Klarna hade vid 14-tiden klassificerat problemen som att Klarna checkout led av "försämrad prestanda".
Det är den mildaste form av problem i den skala som betaljätten använder.
En halvtimme senare uppgraderades problemen till "massivt avbrott", vilket är det allvarligaste på skalan.
"Vi fortsätter att utreda problemet", skrev bolaget på lördagseftermiddagen.
Klarna är den enskilt största betallösningen bland svenska e-handlare. Enligt egen uppgift har man hälften av de svenska e-handlarna som kunder.
”Vi beklagar besvären det här har medfört för handlare och julshoppare. Det har naturligtvis högsta prioritet för oss och vi jobbar intensivt just nu”, säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson till Breakit.
Klarna checkout är bolagets flaggskeppsprodukt – och kan enkelt utryckt beskrivas som en digital kassa som accepterar en mängd betalsätt.
Vid 15:30 på lördagen meddelade Klarna att problemet var helt löst.
Att tjänsten inte fungerarade i knappt två timmar under julhandelns slutspurt innebär att de svenska e-handlarna sannolikt förlorade en hel del pengar i utebliven försäljning.