Elgiganten, som ingår i brittiska Dixons Carphone, ökade omsättningen med 12,7 procent under första halvåret i räkenskapsåret 2018/2019. Omsättningen landade på 5,7 miljarder kronor. Det följer på att Elgiganten under föregående verksamhetsår ökade med 10,4 procent.
Tillväxten under första halvåret beskrivs vara fördelad på samtliga försäljningskanaler, men e-handeln står föga förvånande för den största tillväxten med 34 procent. Samtidigt är det tydligt att allt fler kunder väljer att boka sina produkter på nätet för att hämta upp i en fysisk butik, så kallad "click and collect", skriver Elgiganten i ett pressmeddelande.
"Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärtom ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen", säger vd Niclas Eriksson.
Elgiganten uppger vidare att den positiva utvecklingen under första halvåret följts upp med en kraftigt ökad efterfrågan under Singles Day och en rekordomsättning under Black Friday.