Vid årsskiftet började de nya reglerna för spelbolag i Sverige att gälla. Förutom att det betyder att Svenska spels monopol nu officiellt gått i graven innebär det också att digitala spelbolag måste förhålla sig till ett gäng nya regler.
Bland annat måste de digitala spelbolagen motverka spelberoende via ett gäng olika åtgärder. Dels måste bolagen implementera något som heter Spelpaus, som vi granskade på Breakit under tisdagen. Dels finns det numera också begränsningar rörande bonusar och erbjudanden.
För just bonusar innebär de nya reglerna rent konkret att spelföretag endast får skicka ut en (1) bonus till en person i samband med en registrering. Det är en stor skillnad mot tidigare, då spelbolagen ständigt kunnat locka med mängder av bonusar och erbjudanden i kampen om spelarnas plånböcker.
När mediesajten Resumé granskade just bonusar och spelbolag visade det sig vara ett vapen som spelsidorna använde flitigt – Resumés reporter fick hela 150 erbjudanden på 25 dagar som kund hos 13 olika spelbolag.
De nya begränsningarna gäller varje företag som har en spellicens. Det innebär att ett bolag med flera olika kasinon bara får locka in en ny spelare med hjälp av bonus en enda gång.
Det går alltså inte att hoppa på olika bonusar mellan olika varumärken inom samma kasino.
“Nej, begränsningen är per bolag som har licens. Det gäller även när du sätter din insättningsgräns med den nya lagen. Den gäller också för samtliga varumärken”, säger Anders Sims, kommunikationschef på Lotteriinspektionen.
Inga konstigheter så långt.
Men när svenska kasinobolaget Cherry sökte hela åtta olika spellicenser på onlinespels-marknaden, av totalt 60 beviljade licenser, uppstod viss förvirring hos Lotteriinspektionen.
“Vi vet inte riktigt hur de tänker, men det vi kan se är att de har agerat annorlunda än de bolag som har ansökt genom moderbolaget. Vi har övervägt hur vi ska hantera det, men hur vi ska hantera det har vi inte landat i ännu”, sade Anders Sims i en kommentar till Breakit innan årsskiftet.
“Enligt lag så ska det vara ett bolag som tilldelas licens, inte ett varumärke. Om den sökande är att betrakta som ett enskilt bolag så sker normal handläggning av ärendet, om vi är tveksamma begär vi in kompletteringar.”
Lotteriinspektionen meddelade i början av december att de behövde titta extra på Cherrys ärende och att de hade begärt in kompletteringar från bolaget.
Nu står det klart att Cherry beviljades samtliga sökta licenser för onlinespel i Sverige. Bolagets varumärken Casinostugan, Cherry Casino, ComeOn, Hajper, Snabbare och Mobilautomaten har alla beviljats spellicens.
De har dessutom fått licens för två partnervarumärken, varav det ena är Nyheter24-gruppens grundare Douglas Roos nystartade kasino Frank & Fred, en satsning som ni kan läsa mer om här.
Att draget med åtta olika spellicenser skulle handla om ett försök att kringgå de nya reglerna avfärdar däremot Anders Antonsson, kommunikations- och IR-chef för Cherry. Det ska istället röra sig om att ge deras egna varumärken "ökad flexibilitet".
“Det handlar om vår grundläggande strategi med att ha varumärkena som separata enheter. De tar egna beslut om hur varumärket kan synas och på vilka sätt”, säger han.
Men hade det inte gått att göra utan flera licenser?
“Det är helt hypotetiskt. Men det hade säkert gått.”