Mitt i den största Wish-yran i våras lanserade svenska Fyndiq en konkurrent till den omåttligt populära shoppingappen. Tjänsten hette Fyndiq Superbilligt, och i likhet med Wish, kunde konsumenterna köpa produkter direkt från tillverkare i Kina, istället för att gå via svenska handlare.
Nu meddelar bolagets vd Dinesh Nayar att bolaget – som knoppats av från Fyndiqs ordinarie verksamhet – lägger ned Superbilligt-appen.
Han menar att nedläggningen varit planerad länge.
"Att driva varumärket Superbilligt var aldrig tänkt som en stor del av vår resa framåt”, säger han.
Nu gör bolaget en helomvändning med sin plattform och ska lägga fokus på att göra konsumtionen mer hållbar, för alla individer oavsett hur tjock eller tunn plånboken är.
“Det skulle kunna bli ett nytt varumärke med fokus på hållbarhet, men det finns också en del intressanta tankar om hur blockchain kan användas för att uppvisa transparens i alla leverantörsled”, säger Dinesh Nayar, som i övrigt inte vill berätta mycket om framtidsplanerna.
Målet med Superbilligt var att samla in data och testa den tekniska plattform bolaget har byggt upp. Att Superbilligt-appen skulle ha floppat kan han dock dementera direkt.
“På dryga sex månader hade vi över en halv miljon levererade paket och blev hälften så stora som Wish i Sverige. Det har varit en fantastiskt bra grogrund för att bygga den tekniska plattformen”, säger han.
För bara sex veckor sedan kunde Breakit berätta att samtliga 26 anställda på YDB technologies – bolaget bakom Superbilligt – varslades. Nedläggningen av Superbilligt-appen påverkar inte de varslade anställda ytterligare, hävdar vd:n.
“Det här är ytterligare ett steg i riktningen av den plan som ligger för att bryta ut YDB från Fyndiq. Vi söker finansiering för plattformen vi har tagit fram och har satt vår deadline till sista januari. Vi söker investerare som delar vår tanke om att planeten skulle må bättre utan både Wish och Wish-konkurrenter”, säger Dinesh Nayar.