Danska Top-Toy dras med stora förluster och utmaningar från ändrade kundbeteenden. Med en rekonstruktion vill man vidta åtgärder för att effektivisera rörelsen. Det innebär bland annat att 450 heltidstjänster kan komma att påverkas.
”Vi har inte varit tillräckligt snabba in i det digitala”, säger vd Per Sigvardsson, till Market och tillägger:
"Hela retailvärlden står inför stora utmaningar. För vår del handlar mycket om förändrade lekvanor hos barnen. De behöver vi möta på ett helt annat sätt".
Top-Toy redovisar i sin årsrapport, som publiceras idag, ett negativt rörelseresultat på 149 miljoner danska kronor. Nettoförlusten uppgår till nästan två miljarder danska kronor och tyngs i hög grad av en goodwill-nedskrivning på 1,7 miljarder danska kronor.
Top-Toy driver 226 BR-butiker och 72 Toys R Us-butiker. De årliga intäkterna överstiger tre miljarder danska kronor.
”Vi har inte lyckats att göra Top-Toy lönsamt i sin nuvarande skepnad och därför måste vi nu göra fundamentala organisationsförändringar för att förenkla och optimera de hälsosamma delarna av verksamheten”, säger Per Sigvardsson.