Sök ikon

Analytiker: Röstrevolutionen lär vänta inom e-handeln

Artikel bild
Jörgen Jedbratt och Magnus Emilson.

Endast 5 procent av e-handelsköp kommer att göras med röstassistenter 2025, spår Jörgen Jedbratt på Kairos future.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

För bara någon månad sedan lanserade Google sin röstassistent i Sverige. Glöm “mobile first”, nu är det “voice first” som gäller – trodde vissa.

Google räknar med att sälja upp mot en halv miljon smarta högtalare i Sverige redan nästa år. När Breakit och Carnegie private banking ordnade e-handelsfrukost i Göteborg under onsdagen var röststyrning givetvis på tapeten. Men någon stor revolution för detaljhandeln verkar det inte bli nästa år.

Enligt Jörgen Jedbratt, omvärldsanalytiker på Kairos future, beräknas ungefär 5 procent av den totala e-handeln göras genom röststyrning – och det är först 2025 man kommer upp i den siffran.

“Då ska man komma ihåg att man lägger det på e-handelns kraftiga tillväxt så det är inte ingenting”, sade Jörgen Jedbratt från scenen.

Bredvid honom stod även Magnus Emilson, styrelseordförande i NA-KD och Monica Sjösvärd, vd och grundare på Horsemeup. Inget av bolagen har än så länge lanserat några riktiga applikationer för just röststyrning.

Snarare än röststyrning hade de två e-handelsaktörerna fokus på att smälta samman sina olika säljkanaler. Det manifesterade sig bland annat i att vare sig Horsemeup eller NA-KD gjorde några satsningar på “cyber monday” i år – e-handelns readag efter black friday. Istället lades allt krut på just black friday och Alibabas traditionsdag “singles day”.

“Det går inte att peka ut enbart en kanal och säga ‘den här ska vi satsa på’. Då är man fel ute”, hävdade Magnus Emilson från scenen.

Hans portföljbolag försöker istället se kundresan som att den sker över flera olika plattformar där den första kontakten inte nödvändigtvis leder till ett köp.

“När man till slut hamnar i kassan kanske man har varit förbi sex olika ‘touchpoints’ (mediekanaler, reds.anm.) innan. Vi försöker se till så att hela organisationen jobbar med en samlad kundvy med inhämtad information från alla kanaler”, sade han.

Läs mer