THQ Nordiq har varit på shoppinghumör under det gångna året. Det senaste exemplet över förvärv är den Skövdebaserade spelstudion Coffee Stain . Årets största affär, i miljardklassen, är Koch Media som köptes upp i februari.
THQ bedömer att det finns tillväxtpotential genom förvärv av IP:s samt förvärv av ytterligare distributionsrelaterade företag på områden som bolaget i dagsläget inte är aktiva inom.
Bolagschefen Lars Wingefors tillägger dock att fokus i dagsläget ligger på premium gaming, vilket står för ungefär hälften av den globala spelmarknaden.
På frågan om något har förändrats på spelmarknaden efter väldigt blandade försäljningsutvecklingar svarar vd:n att det är väldigt viktigt att bygga upp en lojal kundbas.
”Jag är övertygad om att vi levererar på Darksiders sett till förväntningarna hos våra fans”, berättar bolagschefen.
Wingefors tror att det kan potentiellt komma in klagomål på betygplattformen Metacritic rörande någon del av spelet Darksiders 3 i samband med att det spelet släpps i natt, möjligen kring svårighetsgraden.
Han tror att ett spel som utvecklas i sju år med en enorm personalstyrka som Take Two-spelet Red Dead Redemption 2 medför en ökad affärsrisk. Det är spelprojekt som har funnits historiskt men finns i lägre utsträckning idag, bedömer Wingefors.
THQ-chefen nämner vidare att många spelbolag känner pressen från det populära storspelet Fortnite, men bedömer att THQ Nordic har en annan målgrupp.
”Våra spel är mer inriktade mot en äldre målgrupp och den genomsnittliga spelaren i världen är omkring 38 år gammal”, säger Wingefors.