Jag susar fram på Kungsholmens sidogator, fortfarande lite för feg för att ge mig ut på de mer vältrafikerade vägarna. Elsparkcykeln jag hyrt är fortfarande lika mycket rolig leksak som smidigt transportmedel.
I våras hade jag tvingats ned i tunnelbanan för att ta mig till adressen där jag ska träffa Fredrik Hjelm, vd och medgrundare av Voi. Men sedan deras tjänst – som låter användaren hitta och hyra sparkcyklar – lanserades har sparkcyklarna blivit ett naturlig inslag på Stockholms gator.
Dagen till ära har jag därför bestämt mig för att Voia iväg till deras kontor på ett coworkingspace på Kungsholmen. Jag kommer ungefär halvvägs innan jag får ge upp. Det är minusgrader och jag har glömt vantarna hemma.
Fredrik Hjelm kommer själv inrullandes på en av Vois sparkcyklar när jag står och försöker lista ut hur jag tar mig in i byggnaden. Han frågar direkt hur jag transporterade mig dit.
“Folk sa till oss att det kommer att ta sex månader innan vi har sparkcyklar ute på gatorna, det tog två och en halv månad innan vi gick live i mitten av augusti”, berättar Fredrik Hjelm.
Det verkligen pumpar av startup-energi inne hos Voi. Överallt står det sparkcyklar och deras lokaler liknar mer en verkstad än ett kontor. Vilket det till viss del också är. För inträngda på andra våningen i det anonyma huset samsas appens utvecklare med de som bygger ihop och reparera sparkcyklarna.
Det är här Voi huserar – de som rest så mycket kapital på så kort tid. En av få saker som skvallrar om att detta är en hajpad startup är de anställdas huvtröjor med en sparkcykelåkande enhörning på.
Läs mer: Vois galna resa – från noll till halv miljard på fem månader
Det har gått snabbt för den svenska startupen. Man får intrycket av att de arbetar i ett organiserat kaos, men det måste gå snabbt i den här branschen. Ungefär samtidigt som Vois nyemission stängdes stod det också klart att Wind Mobility och Trip, två andra europeiska sparkcykeltjänster, fått backning av tunga investerare. Samtidigt som de stora amerikanska tjänsterna arbetar sig in på samma marknad.
“Vi insåg ganska snabbt att om vi ska vi göra det här så måste vi röra oss nu och vi måste röra oss väldigt snabbt”, säger Fredrik Hjelm.
“Det är viktigt att vara först. Men det är inte en winner-takes-it-all-marknad. Det kan vara ett fåtal aktörer per stad. Men vi har sagt från dag ett att hastighet är väldigt viktigt.”
Vid tiden för intervjun arbetar cirka 50 personer på Voi, samtidigt kan de växa med flera personer i veckan enligt grundaren.
“Det var ett verklighetsuppvaknande när vi stängde rundan och en del av pressbilderna från den här rundan var från i somras när vi var tio personer. På något sätt har det gått och går väldigt fort och man var kanske lite kvar i att vi var i ett tidigt stadie med 10-15 personer”, säger Fredrik Hjelm och fortsätter.
“Den andra insikten om att växa så snabbt är att om man vill växa väldigt snabbt på väldigt kort tid, så får man acceptera att allt inte är perfekt på vägen. Produkten kommer inte vara perfekt, organisationen kommer inte vara perfekt och du själv kommer framförallt inte vara perfekt. Men har man ett starkt team med en tydlig vision, så accepterar människor att det är kaos och inte full struktur på vägen.”
Här verkar det inte vara sacko-säckar och pingisbord som är startup-kulturen. Det är hårt arbete dygnet runt och man förväntas lägga ned sin själ i Voi enligt vd:n. Work-life-balance är inte ledord. Kanske är det då extra viktigt att fira segrarna, som kvällen innan vår intervju när Voi prisades som Startup launch of the year av Sup46.
“Framförallt när man är inne i en bubbla, eller grotta som vi är här, och kanske inte inser vad som händer där ute. Hur många personer som faktiskt använder tjänsten varje dag, både i Sverige och i Spanien. Det är superviktigt att fira stora och små segrar när de kommer längs vägen.”
Det hårda arbetet har också gett resultat. Bolaget är ett av de hetaste europeiska företagen bland investerare och även här har det gått fort. Enligt uppgifter till Breakit växte den tänka kapitalrundan snabbt i slutet innan den landade på cirka 500 miljoner kronor.
“Det var så pass högt intresse att vi fick säga nej till flera investerare. Men vi blev i slutändan supernöjda med den konstellation av världsklassinvesterare som vi fick med.”
En stor del av framgången tillskrivs också Vostok New Ventures, Vois första investerare. Enligt Breakits uppgifter har de en stor del i bildandet av Vois grundar-team. Fredrik Hjelm lyfter fram dem som viktiga mentorer till grundarna.
“Jag hade högt förtroende från dem från dag ett. Vi har haft mycket hjälp från vd:n Per Brilioth. Och från Keith Richman, som sitter i styrelsen där och för Voi, och som har inspirerat oss att tänka på ett mer amerikanskt vis. Att tänka stort och tänka snabbt från dag ett”, säger Fredrik Hjelm.
“Om jag säger att vi ska sätta ut 10.000 skotrar i x antal städer de kommande månaderna, vad kan vi göra då för att istället sätta ut 20.000 skotrar i dubbelt så många städer på samma tid?”.
Än så länge är det Sverige och Spanien som har varit Vois huvudmarknader. Men uttalanden och jobbannonser från företaget visar att de just nu tittar på flera andra länder. Portugal, Frankrike och Italien sägs ligga närmast.
Fredrik Hjelm och Douglas Stark har båda två en bakgrund inom Försvarsmaktens tolkskola. Fredrik ligger också bakom bostadsuthyraren Guestit, medans Douglas var operativ chef för Budbee.
De två andra grundarna och tekniska cheferna, Filip Lindvall och Adam Jafer, har inte lika namnkunniga företag i bagaget. Men å andra sidan fick de snabbt ett hyfsat extraknäck vid sidan om studierna vid KTH – studier som de nu har pausat.
Bara någon timme efter intervjun förra fredagen släppte den amerikanska sparkcykeljätten Lime nyheten att de skulle lansera i Stockholm under helgen.
Det innebär att sparkcykelkriget på allvar har nått Stockholm.
Nu återstår att se hur många hyrtjänster staden egentligen tål – dels ur en konkurrenssynpunkt och dels vad som tolereras av invånare och politiker.