Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Black Friday – var femte vara blev dyrare (!) enligt Prisjakt

Artikel bild
Många varor blev dyrare under Black Friday. Foto: TT samt Istock.

Hur gick egentligen Black Friday? Klarna och Prisjakt presenterar var sitt svar.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Slog du till på ett kap under Black Friday? Då är du inte ensam.

Enligt färsk statistik som Klarna gick ut med under lördagsmorgonen ökade försäljningsvolymen med 31 procent jämfört med förra årets rea. 

Köpfesten började redan vid midnatt, natten mellan torsdag och fredag då försäljningen ökade med 1.700 procent jämfört med en vanlig dag.

"Folk vågar helt enkelt inte vänta och riskera att produkten de vill ha säljer slut", säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

Ökningstakten dock har saktat in rejält. 2017 rapporterade Klarna att försäljningen ökade med 97 procent jämfört med året innan. 

Var femte vara blev dyrare

Men är det verkligen billigare? Ett allt vanligare tema är att kunderna märker att den vara som man spanat in ökar kraftigt i pris inför Black Friday, så att den "rea" som sedan presenteras är en bluff.

Jämförelsesajten Prisjakt har kartlagt e-handlarnas fulknep.

"Black Friday har på senare år ifrågasatts då det har skett en del fusk och smyghöjningar av priser. I år kan vi se att var femte produkt gick upp i pris", säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt i ett pressmeddelande.

Dock var det hela 49 procent av varorna som prissänktes på riktigt, enligt Prisjakt. Snittrabatten var 12 procent, vilket är en procentenhet mer än 2017.

Så har Klarna och Prisjakt räknat

• Prisjakts uppgifter bygger på data över de 12.000 populäraste produkterna under Black Friday, jämfört med en vanlig dag i november, den 16/11.

• Klarnas statistik bygger på transaktionsvolymen hos de handlare som är anslutna till Klarnas betallösningar, vilket enligt bolaget är ungefär hälften av den svenska marknaden.​

• Siffran visar volymökningen i Klarnas system under utan hänsyn till hur bolagets bas av handlare har förändrats jämfört med förra året.

Läs mer