Imorse ringde börsklockorna för det Umeå-baserade spelutvecklingsbolaget Zordix. Aktien handlades ned några procent i den inledande handeln efter en övertecknad emission där bolaget tog in 17 miljoner kronor.
Det har snart gått tio år sedan Matti Larsson grundade Zordix.
Intresset för gaming väcktes dock betydligt tidigare än så. Redan som barn, i slutet av 70-talet, satt Matti Larsson hemma och programmerade. Då var det Apple II som var hetast på marknaden.
Nu kan han blicka tillbaka på över 20 år i spelbranschen – och att ha tagit sitt Zordix till börsen. Spelbolaget värderades till 59 miljoner kronor i den övertecknade nyemissionen.
”Det är lite skräckblandad förtjusning. Börsen är lite skakig så det ska bli spännande”, säger Matti Larsson till Breakit.
Zordix marknadsför sig med frasen ”vi utvecklar intensiva spel”inom powersport-genren, det vill säga motorsport. Bolaget står bland annat bakom varumärken som Moto Racing-serien.
Att det blev just motorsport var ett strategiskt drag.
”Den här typen av spel var stora förr i tiden genom Activision, Sony och Nintendo. Nu har de tiotusentals anställda och gör miljardprojekt inom andra spelgenres. Det betyder att det finns en lucka”, säger Matti Larsson.
Nu tar han sitt bolag till börsen för att kunna skala upp snabbare.
”Vi har nu projekt på 20-50 miljoner kronor. På börsen kan du göra emissioner på 15-20 miljoner och där har vi plattformen vi behöver för att utveckla bolaget och fortsätta göra egna spel så att vi framöver kan få huvuddelen av de stora intäkterna själva”.
I år genomfördes en större affär värd 20 miljoner kronor med en, ännu hemlig, internationell spelförläggare. Tillsammans med emissionen betyder det att bolaget kan lägga närmare 40 miljoner kronor på vidare spelutveckling.
”Vi ska använda pengarna till att växa bolaget och göra en ny egen produktion. Det är först nu vi har resurser att bli världskända och göra stora avtryck”.
Bolaget backas sedan tidigare av en handfull privata finansiärer. I dagsläget har grundaren 38 procent av ägandet. Under förra året omsatte bolaget 6 miljoner kronor och har gått med plus sedan starten. Prognosen är att nästan dubbla summan i år.
”Fokuset, och rådet till startups, är att alltid ordna finansieringen först. Vi började med små budgetar, tog in kapital och har sedan återinvesterat".
Matti Larsson menar att Zordix spel har marknadsföringsmässiga fördelar som exempelvis fantasy-genren saknar. Kopplingen till motorsport gör det enkelt att marknadsföra spelen tillsammans med stora varumärken inom de olika sporterna.
”Vi annonserar i stora snöskotertidningar och Yamaha center har exempelvis byggt en Zordix spelhörna. Då kan föräldrarna köpa en skoter och barnen spela våra spel så länge”, berättar Matti Larsson.
I dagsläget arbetar runt 17 anställda på bolaget men styrkan, med konsulter och praktikanter, uppgår till runt 25 personer. Nu förväntar sig grundaren en stark utveckling och expansion.
”Om vi säljer 1 miljon spel så har vi plötsligt 150 miljoner kronor på kontot och en miljardvärdering. Det är en vision att vi kommer att nå dit, och fullt realistiskt då flera spel har sålt miljoner inom genren historiskt", säger Matti Larsson.
Teckningskursen inför emissionen var 5,90 kronor per aktie. Zordix aktie handlas kring 4 kronor i den inledande handeln.