Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Youtube raggar svenska profiler i attack mot EU:s innehållsfilter

Artikel bild
Foto: Istockphotos/skärmdump Youtube

"De hör av sig till alla svenska kreatörer, och vill mobilisera dem som lobbyister", säger en källa till Breakit.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

I höstas röstade EU-parlamentet igenom förändringar i upphovsrätten. Målet är att förslagen ska stärka artisters rättigheter, men kritiker menar att de i själva verket begränsar internet.

Här ingår artikel 13. Det kanske inte låter så upphetsande vid första anblicken, men innehållet har fått kritiker att gå i taket. Förslag har även kallats för ”innehållsfilter” eller ”uppladdningsfilter”, vilket ger en tydligare vink om vad det handlar om.

Den korta versionen är att  tjänster som låter användare publicera innehåll behöver ta fram ett filer, som söker igenom innehållet efter upphovsrättsskyddat material. Det här betyder att personer inte ska kunna ladda upp låtar eller bilder som tillhör någon annan– om de inte får ersättning för det.

Det återstår en slutgiltig omröstning i EU-parlamentet innan lagen kan träda i kraft, och därmed lägga ett ökat ansvar på tjänster och plattformar som Youtube. 

I oktober sågade Youtube-chefen Susan Wojcicki förändringarna. Hon menade att hundratusentals människor skulle kunna förlora sin försörjning om plattformarna inte längre vågar publicera deras innehåll.

Under hashtaggen #Saveyourinternet varnar Youtube för att artikel 13 kan ”få enorma oavsiktliga konsekvenser för alla” och lobbar för att det finns bättre sätt att skydda innehåll. På hemsidan presenteras även youtube-profiler som kritiserar beslutet.

Nu avslöjar källor för Breakit att plattformen är ute och raggar svenska profiler för att få stöd i sin kamp. Stjärnor bland de svenska Yotubenätverken har fått brevet i dagarna.

"De hör av sig till alla svenska kreatörer, och vill mobilisera dem som lobbyister", säger en källa som kontaktats och tillägger:

"Jag antar att man på riktigt tror att Youtube är kört om förslaget som det ser ut nu går igenom".

En del profiler tycker istället att Youtube kraftigt överdriver vilka eventuella negativa effekter som den nya lagen kan få.

"Youtube gör en väldigt extrem tolkning av vad artikel 13 innebär", säger en källa som inte vill bli citerad med namn.

Hen menar att Youtubes uppskruvade retorik kan bero på att bolaget ser en framtid där det finns en risk att någon, exempelvis inom musikindustrin, skulle kunna använda artikel 13 för att stämma bolaget.

"Och det finns ganska många som är sugna på det".

Beslutat har kritiserats av techföretag och även svenska politiker. Samtidigt har aktörer inom musikindustrin, som branschorganisationen Musikförläggarföreningen, jublat över att det stärker rättighetsinnehavarnas förhandlingsposition mot stora amerikanska företag.

Vår krönikör Emanuel Karlsten har tidigare grävt sig djupare i frågan och kallat det hela för ”en ödesfråga för internet”.

Läs mer