E-handelsplattformen Tictail, som grundades 2011 av Carl W Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson, har länge varit en av Sveriges mest omtalade startups.
Bolaget började som en tjänst som gjorde det enkelt för vanligt folk att starta en egen e-handel, men har med tiden förvandlats till att bli en bredare marknadsplats fylld av produkter från småföretagare.
Tictail har genom åren tagit in flera hundra miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare, bland annat Creandum, Thrive Capital, Balderton och Acton Capital.
Nu står det klart att Tictail blir en del av konkurrenten Shopify. Enligt ett meddelande som skickat ut till plattformens användare (bland annat en Tictail-butik som vi på Breakit har tillgång till) kommer Tictail från och med idag att ingå i Shopify. Alla användare erbjuds att flytta över sin e-handel till Shopify mellan nu och 1 april 2019. Därefter kommer Tictails egen plattform inte längre att kunna användas.
"Vi är glada att meddela att Tictail går ihop med Shopify för att fortsätta att stötta märken som ditt online", står det i meddelandet.
När Breakit får kontakt med grundaren och vdn Carl W Rivera bekräftar han affären men hänvisar i övrigt till köparen Shopify:
"Det är jättekul! Shopify hanterar kommunikationen", skriver Carl W Rivera.
Några finansiella detaljer kopplade till affären är ännu inte offentliggjorda. Shopify vill inte kommentera affären ytterligare när Breakit kontaktar företaget.
“Shopify kommenterar inte enskilda förvärv, men vi förvärvar ibland företag för att föra särskild talang eller teknik till organisationen, för att komplettera och förbättra våra befintliga erbjudanden”, svarar Sheryl So, pressansvarig på Shopify till i ett mejl.
Tictail tvingades 2016 göra stora nedskärningar och exakt hur det har gått för bolaget de senaste åren är oklart. Bolaget är registrerat i USA, och företaget har själva valt att inte gå ut med några officiella siffror.
Tictails svenska bolag redovisade dock en omsättning på 8,7 miljoner kronor under 2017 och en förlust på 45,5 miljoner kronor.
Börsnoterade Shopify är värderat till ca 130 miljarder kronor.
Artikeln uppdateras.