Elscooter-hajpen är enorm. Om det inte var uppenbart sedan tidigare så blev det verkligen det i natt. Nyheten om att Voi, den svenska hyrjänsten för elsparkcyklar, tar in 450 miljoner kronor i riskkapital slog ned som en bomb.
På bara fem månader har det svenska bolaget gått från att inte existera till att bli ett av Europas hetaste bolag bland investerarna.
Här är allt som har hänt sedan starten
Juni 2018
Bolaget grundades den 28 juni i år. Bakom bolaget står de fyra grundarna Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Adam Jafer och Filip Lindvall.
Fredrik Hjelm har tidigare grundad Guestit och Douglas Stark har bland annat varit operativ chef på Budbee. Båda två har också en bakgrund inom försvarsmakten.
Augusti 2018
Lite mindre än två månader senare läckte uppgifterna ut till oss på Breakit. Det vi fick veta då var att ett svenskt gäng höll på att lansera den första svenska elscooter-tjänsten. Tjänsten i sig var inte ny på något vis, – i USA har bolag som Bird, Lime och Spin varit igång länge. Men här i Sverige hade rapporteringen om det nya fenomenet främst handlat om de amerikanska storstädernas problem med alla elsparkcyklar som låg och skräpade längs med gatorna.
I augusti fanns bara en hemlighetsfull hemsida och några platsannonser som skvallrade om att det var just uthyrning av elsparkcyklar som företaget skulle syssla med. Dokument från bolagsverket visade att investerare i företaget var Vostok New Ventures tillsammans Eric Finnås och Erik Segerborg, två namn med koppling till succébolaget Avito. Men grundarna var tysta om projektet när Breakit ringde.
När tjänsten väl lanserade bara någon vecka senare fanns sparkcyklarna plötsligt över hela Stockholm. Vi tog diskussionen till Facebook och upptäckte snart att många var entusiastiska över det nya transportmedlet.
September 2018
Den första kapitalrundan som Voi stängde landade på 25,5 miljoner kronor. Samtidigt som den slutfördes kunde vi dock rapportera att svenskarna snart kunde få konkurrens på Stockholms gator. Enligt annonser i sociala medier sökte den amerikanska jätten Lime personer som kunde ladda deras elsparkcyklar, så kallade juicers, i Stockholm.
Voi själva har efter lanseringen i Stockholm ställt in siktet på en kraftig expansion i Europa. En av de främsta anledningarna bakom deras senaste nyemission uppges vara medel till att snabbt etablera sig i så många europeiska städer som möjligt.
Oktober 2018
Först ut var spanska Madrid i början av oktober, med fortsatt expansion till fler spanska städer de kommande veckorna. Nu väntar lansering i flera länder enligt jobbannonser och inom kort blir Göteborg nästa svenska stad där elsparkcyklarna kan hyras.
November 2018
När tjänsten lanserades i Madrid hade de enligt grundarna haft 45.000 användare som tillsammans hade åkt över 85.000 kilometer. Nu har det gått lite mer än en månad sedan den nyheten släpptes och Voi har enligt egen utsago 120.000 användare som tillsammans åkt 350.000 kilometer på 200.000 turer.
När Voi nu tar in närmare en halv miljard kronor i den senaste nyemissionen återfinns ett gäng namnkunniga affärsänglar bland investerarna. Cristina Stenbeck, Sebastian Knutsson och Jeff Wilkes är några av namnen som investerat.
Även om Voi är utan konkurrenter i Sverige än så länge så finns det aktörer som utforskar marknaden. Lime kollar intresset bland juicers och polska Blinkee City har till viss del lanserat sin tjänst i staden.
Ute i Europa håller dessutom både Lime och Bird på att lansera i olika städer.