Black friday – dagen då precis allt i alla affärer är på rea. Så kan det i alla fall kännas. För både traditionell handel och e-handeln har det blivit som en extra mellandagsrea mitt i november och år efter år sätter handlare nya försäljningsrekord på den importerade readagen. Nästa vecka är det dags igen.
Men det är inte alla som älskar fenomenet. En motrörelse har börjat spira.
På ett Facebook-evenemang startat av Naturskyddsföreningen har närmare 25.000 konsumenter klickat i att de tänker avstå från reaköp under Black friday, som ett ställningstagande mot onödig konsumtion. Evenemanget är en del av den globala rörelsen "buy nothing day", som infaller på Black friday varje år.
En person som väljer att avstå från Black friday-hetsen är Manfred Hanberg, som bor i Stockholm.
“Att som vinstdrivande företag hetsa folk att konsumera mer genom till exempel 'Black Friday' är ett steg i fel riktning, drivet av egoism, kortsiktigt tänkande och girighet, känner jag”, säger han.
Samtidigt menar han att ansvaret inte ligger enbart på företagen.
“Jag har hört konsumenter påstå att det inte är deras ansvar, utan de större företagens och det argumentet tycker jag inte håller. Det är vi konsumenter som får de stora företagen att fortsätta leva - det vi efterfrågar styr deras produktion. Varje gång vi köper något ökar ju deras inkomst och göder deras fortsatta verksamhet”, säger han.
Även Caroline Stegenius har valt att hålla plånboken i fickan under Black friday.
"Jag mår illa av att se hur butiker fylls på för att ett par månader senare ha rea, om och om igen i all oändlighet. Tänker på tillverkningen, miljögifter, frakten hit. Det är ett vansinne utan slut och vi är alla medlöpare", skriver hon under Facebook-evenemanget.
Samtidigt försöker även en rad företag skapa en motrörelse med satsningen White monday.
“Det började förra året med att jag och min kollega lekte tvärtomleken med Black friday”, säger Henning Gillberg, initiativtagare till White monday.
Istället för linjär ekonomi och nykonsumtion ville man skapa en egen dag för att uppmana till cirkulär ekonomi, som förenklat innebär att man ska maxa återvinning alla material och processer.
Med satsningen har man bjudit in en rad svenska företag att presentera särskilda “white monday”-erbjudanden för just cirkulära initiativ. Bland annat har man fått med Tradera, Blocket och Snälltåget på satsningen.
“Black friday rimmar illa med den klimatångest och miljöstress som alltfler känner. Hela vår affär handlar ju om att främja återbruk och att låta bra saker få leva längre. Därför är White monday något vi självfallet vill stödja”, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera, i ett pressmeddelande.
Även startupbolagen Karma, Tiptapp och Sellpy har anslutit till initiativet och kommer ha sina White monday-erbjudanden. Målet är att alla möjliga företag ska hänga på.
”Drömmen är att till exempel H&M gick ut med en satsning på att man kan hyra, istället för att köpa nya kläder hos dem, och att man får halva priset på det på White Monday”, säger Henning Gillberg.