Sök ikon

Teknikmagasinet överlevde stålbadet – så ska vd:n få affärerna att flyga

Artikel bild
Catherine Sahlgren.

Teknikmagasinet överlevde krisen och filar på förvärvsplaner.
”Det ska vara bolag som kanske är undervärderade, precis som Teknikmagasinet var", säger vd:n Catherine Sahlgren.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

I takt med att e-handeln växer ökar pressen på de fysiska butikerna. Teknikmagasinet är en kedja som verkligen kan blicka tillbaka på ett tufft år.

Den 30-åriga verksamheten, med över 130 butiker, försattes i rekonstruktion sommaren 2017.

För höga skulder hade tvingat ned kedjan på knäna och nu var det bara överlevnad som stod på agendan.

Kostnaderna bantades, personalen sparkades, och olönsamma butiker stängdes.

”Vi gick ut på marknaden och frågade vem som vill investera i en fysisk butikskedja som har problem?", berättar vd:n Catherine Sahlgren.

På Breakits scen under Retail Tech berättar hon om den tuffa tiden med rekonstruktionen och vägen framåt.

För en köpare högg – finansmannen Peter Gyllenhammar. I början av sommaren kom beskedet om att kedjan är skuldfri och bolaget kan återigen blicka framåt.
Efter en strid på kniven är frågan nu hur Teknikmagasinet ska agera framåt efter sin andra chans.

”Vi måste utvecklas så att det håller i framtiden. Jag träffar många som säger att de bara köper på nätet och att vi kommer att dö”, säger Catherine Sahlgren.

Hon håller inte med.

”Jag tror på vårt upplägg med små effektiva säljmaskiner. Vi har små lokaler och omsätter väldigt bra på den ytan, vi är lite av ett 7-eleven inom tech-världen”.

Hon menar även att kombinationen av e-handeln och fysisk handel kommer vara avgörande framöver. I dag utgör e-handeln runt 8 procent av kedjans omsättning.

”Jag tror att den andelen kommer att växa och att barriärerna mellan vad som är fysisk butik och e-handel kommer att suddas ut lite”, säger Catherine Sahlgren.

I dag droppar många kunder förbi Teknikmagasinet i farten, exempelvis i jakt på presenter eller oplanerade köp. Det betyder även att butikernas lägen är avgörande. Kedjan arbetar därför aktivt med etablering och frågor om var butikerna ska ligga.

”Med de relativt små butikerna vi har finns bra förutsättningar då det inte är så dyrt för oss att stänga och öppna någon annanstans”, säger Catherine Sahlgren.

På scenen avslöjar hon även en avgörande strategi som ska ge kedjan ett försprång på marknaden. Teknikmagasinet laddar för en förvärvsturné där man vill köpa upp bolag som går igenom liknande resor som de själva gjort.

”Vi ser framför oss att skapa en sorts grupp där vi kan ta bolag som har svårt att stå ensamma men ändå kan investera och vara så professionella som krävs för att kunna konkurrera".

Det här kan exempelvis handla om investeringar i system, kompetens, logistik och helt nya segment. Catherine Sahlgren beskriver en vision om att bygga en form av struktur där flera kedjor ingår i ett större sammanhang.

Hon pekar på att affärslogiken är det mest intressanta och att fokus ligger på de små, snabba och effektiva bolagen.

”Det ska vara bolag som kanske är undervärderade, precis som Teknikmagasinet var, på stand alone-basis, där vi tror att vi kan förädla det helt enkelt".

Läs mer