Sök ikon

Svensk miljardindustri hotas – när tyska jätten digitaliserar säljet

Artikel bild
Breakits Jonas de Lange. Foto: Ann Jonasson och Istock.

Volkswagen tar sina första smygande steg mot e-handel, Breakits Jonas de Lange förklarar varför det kan bli döden för hela bilhandelsbranschen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Det har snart gått en månad sedan Volkswagen gick ut med sin nya säljmodell. I ett – för utomstående – relativt obegripligt pressmeddelande presenterade man ett nytt avtal för sina 5.400 återförsäljare i Europa. Ett avtal som skulle vara anpassat för en modern värld.

För en reporter på Breakit är pressmeddelanden från tyska gigantföretag om processförändringar oftast en riktig snarkning. Men om man nu ska snacka om “disruption”, som vi på Breakit ofta gör är faktiskt Volkswagens pressutskick en riktigt viktig händelse för bilbranschen. Om allt går som biljätten vill kan man till och med vända upp och ned på hela bilhandeln – en bransch som omsätter tiotals miljarder kronor bara i Sverige.

Det är två riktigt disruptiva (alltså omvälvande) element i biljättens nya säljplan:

1. Giganten ger sig på techbolagens guldgruva

Det finns en sak som i princip alla stora techjättar har gemensamt. Facebook, Amazon, Google och Twitter. Alla samlar de in enorma mängder data om sina användare. I bilvärlden finns inget liknande system utan all kunddata finns lokalt hos varje återförsäljare. Nu vill Volkswagen också ge sig in i datamatchen.

Med ett nytt digitalt system ska varje person som har kontakt med en Volkswagen-handlare få ett eget ID med tillhörande insamling av personuppgifter som följer med individen runt i världen. Tanken är att det nya systemet ska underlätta både för Volkswagen och handlarna i deras digitala marknadsföring. I systemet ingår även lösningar som ska underlätta för handlarnas kringprodukter till bilen som service och finansieringslösningar.

2. Nu är det e-handelsdags för bilbranschen

Det här är den stora grejen. Med det nya digitala systemet kommer Volkswagen själva att börja sälja direkt till slutkunderna. När Breakit pratar med Volkswagen avfärdar de att det här skulle handla om att man vill ta bilhandlarnas kärnaffär och lösa det själva.

“Det här är en gemensam satsning med våra handlare. Vi förväntar oss inte att majoriteten av kunderna kommer handla direkt från oss, och om de gör det kommer handlarna fortfarande att spela en viktig roll”, säger Christoph Oemisch, talesperson på Volkswagen.

När vi pratar med våra källor i bilbranschen låter det dock helt annorlunda. På lång sikt ska bilhandeln flyttas mer till nätet.

“Man börjar förbereda sig för att ta ett steg utanför handlarna eller återförsäljarna”, säger en person med insyn i en rad svenska bilhandlares verksamhet.

Skälet är enkelt, menar källan. För varje extra led med importörer och handlare försvinner 20 procent av vinsten i administration och hanteringskostnad.

Effekten för handlarna är att grunden för deras nuvarande existens rubbas – själva bilförsäljningen. Helt unikt är dock inte Volkswagens upplägg. Uppstickaren Tesla har arbetat med direktförsäljning av bilar i flera år, men volymmässigt spelar den tyska giganten i en annan liga.

Så här har Volkswagen ritat upp den egna säljstrukturen.

Blir det här döden för hela bilhandelsbranschen?

Det kommer i alla fall inte att hända direkt. För Volkswagen specifikt kommer inte den nya säljstrukturen att implementeras förrän 2020. Om man jämför med möbelhandeln – som delvis består av dyra sällanköpsvaror – har den funnits på nätet i flera år redan och fortfarande är bara 5-6 procent av den digital på global nivå.

Anders Parment, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet och författare av Auto Brand: The Car and its Future, menar att det kanske aldrig blir verklighet. 

“Om de tänker att det ska bli en ren näthandel, tänker de fel. Det gäller både nu och om 30 år", säger han.

Han menar att man inte kan se någon stor efterfrågan hos konsumenter på digitala bilköp i dagsläget och att bilhandlarna kommer fortsätta spela en viktig roll framöver. Däremot menar han att säljprocessen i större utsträckning kommer börja på nätet framöver. Alltså att man först går in på nätet och kollar och sedan går till handlaren för att hämta ut en bil man sett ut.

För handlarna vore dock inte den utvecklingen heller enbart positiv. Om man dels ger biltillverkarna all kunddata och sedan lämnar över själva säljavtalet till dem vore det kanske inte världens största chock om deras inflytande i ekosystemet blir stadigt mindre framöver.

Läs mer