Sök ikon

Kände sig blåst av teleoperatören – startade Fello ihop med sin bror

Artikel bild
Lisa och John Axelberg. PRESSBILD.

Syskonen Lisa och John Axelberg var trötta på att känna sig lurade av olika telefonförsäljare och operatörer. De bestämde sig därför för att ta saken i egna händer. Efter månader av förhandlingar har de nu lanserat sin alldeles egen mobiloperatör – Fello.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

“Marknadens billigaste abonnemang" - det var så det stod i annonsen. Men när Lisa Axelbergs nya faktura kom så var månadskostnaden högre än någonsin, trots att det var samma operatör. När hon sa upp abonnemanget fick hon höra av kundtjänst: “Du vet väl att det finns billigare abonnemang?”

“Jag kände mig lurad, det var så surt. Kort därefter såg min bror John en annons på Telias hemsida om att det var möjligt att starta sin egen mobiloperatör. Han hade startat många företag tidigare så vi började fundera på om det här kunde vara något,” berättar Lisa Axelberg.

Enligt en färsk undersökning från Svenskt kvalitetsindex är klagomål fortsatt en akilleshäl för mobiloperatörerna. Var fjärde privatkund och var tredje företagskund har haft anledning att klaga. Klagomålen handlar till stor del om att man som kund känner sig lurad.

På senare tid har det dykt upp ett antal techbolag som hyr in sig på de stora operatörernas nät istället för att bygga egna, vilket skulle kosta oändliga summor.

Genom att skapa användarvänliga och flexibla lösningar utan irriterande bindningstider hoppas de här bolagen kunna locka kunder.

I syskonen Axelbergs fall gällde det att formulera en pitch till Telia.

“Det var en lång och tuff process, jag tror vi höll på att förhandla i ett halvår innan vi skrev kontrakt. I dag erbjuder vi ett fast pris-abonnemang med obegränsade samtal och sms. Man väljer surfpott, kan byta abonnemangsform och vi har inga telefonförsäljare. Teleoperatörer är alltid i topp vad gäller klagomål, vi vill förändra branschen,” säger Lisa Axelberg.

Till en början tog de sikte på studenter men i dag surfar och ringer såväl 8-åringar som 80-åringar från alla delar av landet via Fello.

Det här med namnet är förresten en historia i sig.

När företaget lanserades i maj 2014 var det under namnet Teligoo. Men i våras uppstod en varumärkeskonflikt då det tyska bolaget Telego tyckte att namnet var för likt deras. För att fortsätta heta Teligoo skulle Lisa och John få betala stora pengar.

“Så vi bestämde vi oss för att byta namn vilket så klart var jättetungt. Att komma på ett nytt är inte det lättaste och domänerna ska ju också finnas lediga. Till slut kom vi på Fello och det passar bra, för vi vill inte hitta kunder utan fellos. Folk ska välja oss för att de vill,” säger Lisa Axelberg.

Hon och John växte upp i Alingsås och deras pappa har också alltid varit egenföretagare. Under gymnasiet fick hon för första gången själv prova på hur det är att utveckla och sälja en produkt. Vid finalen i Ung Företagsamhet 2005 korades hon till bästa säljare med motiveringen “en driven person som satte kunden i centrum.”

Produkten hon sålt in var en kökshandduk med Alingsås signaturmärke – ett potatistryck.

“Åh nej, har du hittat den gamla artikeln? Ja, jag lyckades få fram vilken bra absorberingsförmåga och hur luddfri den här handduken var, som bestod av 50 procent lin och 50 procent bomull.”

Hon skrattar lite när hon tänker tillbaka på UF-projektet men minns också hur roligt det var att gå runt till inredningsbutikerna och försöka sälja in handduken. Efter gymnasiet valde hon att plugga företagsekonomi vid Uppsala universitet.

“Under min master gjorde jag praktik på flera ställen och försökte samla på mig så många olika erfarenheter som möjligt. Det jag tyckte var roligast var att jobba tillsammans med John på de företag som han startat inom e-handel och fastigheter.”

Att jobba tillsammans med en familjemedlem fungerar bra. Medan hon är den strukturerade som gillar ordning och reda är John visionären.

“Ja, han är den typiska entreprenören som kommer på olika idéer och ser hur de kan genomföras. Jag ser till att projekten implementeras. Så vi är ganska olika som personer, när vi var små bråkade vi jättemycket. I dag kompletterar vi istället varandra bra.”

Två bolag som också köper in själva mobilnätskapaciteten från stora operatörer är Hallon och Wifog. Båda bolagen hyr in sig på Tres nät.

“Jag skulle säga att alla operatörer är våra konkurrenter men till exempel Hallon och Comviq rör sig i samma prisklass som oss,” säger Lisa Axelberg och fortsätter:

“Det är så klart jättemycket konkurrens på marknaden. Vi är fortfarande små och kan inte lägga hundratals miljoner kronor på marknadsföring som Telia och Tele2. Istället är vi måna att ta hand om de fellos vi har, vilket förhoppningsvis gör att tjänsten sprids vidare av sig självt.” 

Förra året hade bolaget inte hunnit komma upp i någon försäljningsvolym att tala om. Målet för 2015 är att omsätta 3,5 miljoner kronor.

Namn: Lisa Axelberg.
Ålder: 28.
Uppvuxen: Alingsås.
Bor: Göteborg.
Familj: Pojkvän, bror, mamma och pappa.
Karriär i korthet: En masterexamen i företagsekonomi från Uppsala universitet. Medgrundare av Fello.
Jobbar bäst: Tillsammans med personer som inspirerar och ger energi.
Den perfekta dagen: När man får utmanas och lösa något tufft problem. Jag tycker även om att åka skidor.
Favoritapp: Podcaster-appen.  

Läs mer