Sök ikon

Svensken fick in 4 miljoner på Indiegogo till sin Bioring – sen gick han under jorden

Artikel bild

Bioring var en succé på crowdfundingplattformen Indiegogo. Men två år senare har ingen sett röken av varken ring eller grundare.
Vad var det som hände egentligen?

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

För lite drygt två år sedan skrev Breakit om svensken som gjorde succé med sin crowdfundingkampanj på Indiegogo, en plattform där privatpersoner bland annat på förhand kan köpa olika produkter och på så sätt stötta projekten.

Bioring, som var en ring som skulle mäta allt från användarens puls till kaloriintag, samlade under sin kampanj in 4 miljoner kronor från runt 2.000 personer.

Så här skrev en av grundarna, som kallade sig för Michael Johnson, i ett mejl till Breakit när kampanjen var klar. Han hade då fått kontrollera sina citat:

“Det ser bra ut. Angående detta citat vill jag att du tar bort ‘Vi har redan lagt in ungefär 9 miljoner av våra egna pengar’. Det stämmer men vi föredrar att hålla det för oss själva för tillfället”.

Vidare skriver han:

“Angående våra expansionsplaner: Vi har inga planer på att anställa folk i USA detta år. Däremot pratar vi för tillfället med över 100 olika distributörer i Nordamerika, Europa, Gulf-regionen, Asien samt Australien. Med hjälp av crowdfunding har vi lyckats sälja vår produkt till över 60 länder och det har varit ett utmärkt sätt att komma i kontakt med distributörer.”

Michael Johnsons påstådda medgrundare James Lee förklarar i ett Youtube-klipp hur Bioring fungerar. 

Nu är frågan om han verkligen heter Michael Johnson, och om bilden han skickade föreställer någon helt annan person? Blev vi lurade?

Bolaget var registrerat i USA istället för Sverige, för att man ville göra en aggressiv internationell expansion enligt grundaren. Men på kampanjen angav Bioring att bolaget hade sitt säte i Stockholm.

I kampanjen kunde de intresserade välja mellan olika paket. I det billigaste på 1.800 kronor (i dagens valuta) ingick enbart en ring. I det dyraste paketet på ungefär 90.000 kronor (vilket ingen dock nappade på) ingick en resa till det påstådda labbet i Sverige och lunch med grundarna, med brasklappen att den eventuellt skulle intas i form av köttbullar på Ikea.

Däremot nappade 24 "backare" på familjepaketet på drygt 6.000 kronor.

Ganska snart efter att kampanjen var klar började personerna bakom projektet att ifrågasättas. Något som techsajten Vocativ tidigare rapporterat om.

Enligt sajten hade Michael Johnson uppgett att han arbetat på det svenska medicinteknikbolaget Elekta, som dock vid en förfrågan uppgav att de aldrig haft någon person med det namnet anställd.

För att nå ut med sin kampanj hade Bioring tagit hjälp av två PR-byråer, som i sin tur hjälpte dem med Youtube-filmer och Facebook-annonser, mot 10 respektive 25 procent av intäkterna från kampanjen.

När den större av byråerna, Utah-baserade Funded Today, försökte kräva Michael Johnson på pengarna, skrev han i ett längre inlägg till dem på Skype att de aldrig skulle få pengarna, att de aldrig skulle kunna spåra honom eller stämma honom – samt att alla pengar nu fanns i ett skatteparadis.

Michael Johnson, som nu kallade sig för Big Mike, avslutade med att skriva: “Vi hade en fantastisk kampanj på er bekostnad, you son of a bitch”.

Sen lämnade han Skype och byråerna lyckades aldrig mer få någon kontakt, skriver Vocativ.

När pengarna uteblev slog byråerna larm till Indiegogo som till en början menade att det inte var deras roll att agera i fallet. Även flera privatpersoner hade uppmärksammat det förmodade bedrägeriet och uppmärksammat det både på Facebook och på Indiegogo.

Den teknik som Bioring uppgav att deras ring använde sig av för att mäta kaloriintag var till exempel något som diabetesforskare hade forskat på i åratal utan att ha hittat en lösning.  

Kampanjen låg trots det kvar ytterligare ett par månader och det gick fortfarande att efterbeställa ringar trots att kampanjen var avslutad. Vilket folk också gjorde. Bioring drog in ytterligare runt tre miljoner på “efterhandeln” enligt kampanjsidan.

Efter några månader, i oktober 2016, stängdes kampanjen tillslut ner av Indiegogo som då hänvisade till att personerna bakom kampanjen brutit mot Indiegogos regler. Plattformen betalade tillbaka knappt 2 miljoner kronor, som ännu inte hade betalats ut till Bioring, till användare som beställt ringar. Men majoriteten av kunderna ser varken ut att ha fått pengar eller ringar.  

När Breakit försöker få tag på "Michael Johnson" nu två år senare fungerar inte längre mejladressen. Inte heller det svenska mobilnumret som vi använde för att prata med honom sist. Biorings hemsida finns inte kvar och det går inte att hitta något om bolaget i svenska register.

Bolaget verkar istället  vara registrerat i den amerikanska lågskattedelstaten Delaware och företräds där av en agentur, vilket är standard när bolaget i sig inte har någon fysisk närvaro i delstaten.

När Breakit ringer agenturen säger de först att de inte har något sådant bolag listat hos sig, och sedan att de inte kan lämna ut någon information om bolaget.

Corey Herscu, grundare av den mindre av byråerna som Bioring anlitade (med bas i Toronto), gav tidigt upp tanken på att få någon ersättning från bolaget, eller någon hjälp från Indiegogo.

Han skriver till Breakit att han inte har hört något mer i fallet sedan 2016.

Vet du mer? Kontakta mig på johanna@breakit.se. 

Läs mer