Sök ikon

Notified vill expandera globalt - med startkapital från CSN

Artikel bild
F.v: Grundarna Kristopher Stenkula och Marcus Norrving.

Sociala medier-bolaget Notified är helt självfinansierat - och ska så förbi. Trots tankar om en internationell expansion vägrar grundarna ta in riskkapital.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Malmöbolaget Notified har specialiserat sig på att samla in och analysera data från sociala medier åt andra företag. Bolaget grundades för fem år sedan av kompisarna Kristopher Stenkula och Marcus Norrving.

Duon har själva finansierat bolaget med hjälp av extraknäck och CSN-pengar. Tidigare startuperfarenheter har nämligen gjort dem vaccinerade mot riskkapital.

“Vi har inga planer på att ta in pengar. Vi jobbade tillsammans på ett bolag som hette Mubito innan. De gjorde en rejäl runda 2007 men sedan tappade man fokus och bolaget gick till slut i konkurs. Det fanns ingen bärande affärsplan i bolaget”, säger Kristopher Stenkula.

Ingen av grundarna har någon teknisk kompetens, vilket försvårade starten av Notified ytterligare.

“Vi gjorde tvärt om av alla andra bolag som försöker hålla sin idé hemlig. Vi berättade för alla om vår idé och på en städdag i min bostadsrättsförening berättade jag för min granne om det. Han pluggade interaktionsdesign då och att han kunde göra det åt oss. Så han satt efter sitt vanliga jobb i ett halvår och utvecklade den första versionen av Notified”, säger Kristopher Stenkula.

Idag är det inte längre en obetald granne som utvecklar tjänsten. Bolaget har nu 13 anställda och omsatte över 16 miljoner kronor under det räkenskapsår som slutade i april i år. Bolaget gjorde en vinst på 4,5 miljoner kronor.

På resan har de även fått in en styrelseordförande i form av Ingvar Olsson som grundarna tycker har varit ovärderlig för bolaget.

“Ingvar har extremt mycket affärsrutin och har varit högt uppsatt i Ikea på flera regionala marknader. har haft utslagsrösten när jag och Marcus inte har varit överens. I början tog han också hand om allt det här lite tråkiga administrativa med att starta ett bolag. Utan honom vet jag inte hur det hade gått”, säger Kristopher Stenkula.

I veckan lanserade bolaget sin nya tjänst Sparkle. Den samlar och lagrar allt som skrivits om kundbolagen i sociala medier. Sedan kan bolagen själva sortera och återpublicera materialet.

“Vi såg att det är extremt mycket innehåll som bara försvinner i sociala medier-havet. Med Sparkle kan man fiska upp guldkornen och visa upp de fina orden som sägs om ens bolag”, säger Kristopher Stenkula.

Idag har bolaget 500 kunder som använder huvudprodukten Notified och bolaget har redan avtal med tio kunder på den nya tjänsten – innan den ens har lanserats.

Den första produktens kunder finns nästan bara i Sverige. Det vill bolaget ändra på med Sparkle.

“Med Sparkle finns inte samma barriärer initialt som med Notified. Styrkan med vår första produkt var den unika källteckningen i Norden. Så är inte fallet med Sparkle", säger Kristopher Stenkula.

Någon konkret satsning verkar dock ligga bortom den närmaste horisonten.

“Först vill vi se till att tjänsten funkar ordentligt för våra nuvarande kunder. Men med Sparkle kommer vi att erbjuda möjligheten att betala direkt med kreditkort. Då kan man beställa på egenhand och behöver ingen direktkontakt med oss. Vi har dock inte satt av någon budget till ett specifikt land än”, säger Kristopher Stenkula.

"USA är helt klart intressant för oss men då vi är helt digitala stänger vi inga dörrar mot andra länder", fortsätter han.

Läs mer