Electrolux har beta-lanserat ett uppkopplat kylskåp för matbutiker tillsammans med startupbolaget Karma, enligt ett pressmeddelande.
Kylskåpet är integrerat med Karmas app och syftar till att minska matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.
Det nya kylskåpet finns tillgängligt som en betaversion på ICA Liljeholmen i Stockholm fram till och med 31 december.
”Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare i Karma, i ett pressmeddelande.
Electrolux är sedan i somras delägare i Karma. Det nya kylskåpet är framtaget baserat på Electrolux expertis kring livsmedelsförvaring ihop med Karmas app och kunskap om matsvinn, heter det.
”Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring", säger Tove Chevalley, chef för digital innovation på Electrolux.