Sök ikon

Frysta konceptet flyger inte – Picard stänger butiker och satsar på nytt koncept

Artikel bild
Foto: Press/Istockphotos

Förlusttyngda matkedjan bantar butiker och filar på nytt koncept.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Den franska matvarukedjan Picards affärsidé är att sälja frysta färdigrätter och franska delikatesser i butik. Det sker både i egen regi men även genom matjätten Ica.

Kedjan, med över 40 år på nacken, etablerade sig i Sverige för fem år sedan med visionen om att ha 50 butiker idag. 

Det kan dock vara motigt att slåss mot såväl matjättar som det växande utbudet av matkassar på nätet. 

Bland de existerande 11 Picard-butikerna ska 3 stängas, rapporterar Market.

Sajten uppger att Picards omsättning landade på 95 miljoner kronor vid räkenskapsåret som avslutades den 31 mars i år. Förlusten mer än dubblades till minus 27,6 miljoner kronor. Under förra året ska ägarna ha skjutit till 55 miljoner kronor i aktieägartillskott.

”Det dåliga resultatet beror framför allt på valutaeffekter och kostnader för de butiker som vi stängde under året”, förklarar ägaren Knut Faremo.

Picard tänker dock inte ge upp i första taget och filar på ett nytt butikskoncept för att locka kunder. Det innefattar bland annat en servering där kunderna kan äta en måltid i butiken. En satsning som för tankarna till Coops senaste drag att erbjuda mat som tillagas direkt i deras dark store.  Ett antal kockar, som ska laga sushi och poké bowls, har anställts av Coop. 

Läs mer