Sök ikon

Butiksdöd och digitalhets? Här är butikerna som haft det tufft i år

Artikel bild
Susanne Ehnbåge och Jennie Högstedt Björk. Foto: TT/Press/Istockphotos.

Ökad konkurrens och digitala omställningar har skördat en hel del butiksoffer under året.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Att det är tufft för den fysiska handeln är ingen nyhet. På senare tid har en rad butiker gått i konkurs, försatts i rekonstruktion eller bantat ned sina butiker. 

Senast ut i raden är Odd Molly som stänger två tredjedelar av sina butiker och lågpriskedjan Club Xprs som meddelade  konkurs.

I en intervju med Breakit spådde HUI Research vd Jonas Arnberg dessutom att både fysisk handel och e-handel kan få det tufft framöver. 

”Onlinehandeln får det tufft. Nu kommer man att klämmas från två håll när klädkedjorna ska kampanja in sig på nätet och Zalando, Alibaba och Amazon också kommer”, säger Jonas Arnberg. 

Det återstår att se vilka aktörer som hittar fungerande affärsmodeller och vilka som inte gör det. Här är några av de konkurser och nedskärningar som inträffat hittills i år.

Odd Molly: Klädkedjan meddelade i början av oktober att två tredjedelar av butiksnätet stängs ned. Det tidigare lönsamma bolaget minskar omsättningen och har sjösatt ett åtgärdsprogram.

Club Xprs: Lågpriskedjan sattes i konkurs i mitten av oktober. Detta efter att förhoppningen om att nå framgång genom att kombinera stora volymer med väldigt låga priser gått i stöpet. 

Best of brands: Skulder på 80 miljoner satte kedjan i rekonstruktion i slutet av augusti. Ett arbete som fortfarande pågår. Rekonstruktören bad nyligen om mer tid och meddelade att 5 av 8 butiker stängts ned hittills. 

Teknikmagasinet: Höga skulder och skral kassa satte Teknikmagasinet i rekonstruktion i somras. Finansmannen Peter Gyllenhammar köpte därefter in sig i bolaget som nu blickar framåt. Enligt uppgifter tänker den klassiska kedjan satsa mer på e-handel framöver. 

H&M: H&M har problem i omställningen från fysiska butiker till e-handel.  Senaste rapporten var sämre än väntat – men gav ett hoppfullt lyft för e-handeln. Klädjätten har nu ingått ett strategiskt samarbete med Klarna. 

Lindex: I slutet av förra året varslades 60 tjänster på huvudkontoret i Göteborg och i våras meddelades att 20 butiker skulle stängas .I höstas kom det glädjande beskedet att näthandeln ökat med 65 procent.  

Boomerang: I januari sattes Boomerang i konkurs efter ett misslyckat försök att få fart på e-handeln. Varumärket köptes sedan upp av Tisenhultgruppen, som ägs av familjen Börjesson. De fysiska butikerna stängdes dock ned. 

Indiska: Indiska gjorde en brakförlust för 2017 och startade året med att bomma igen 20 olönsamma butiker. Nu pågår en storsatsning på e-handeln där försäljningen ska ha ökat med 50 procent under sommaren. 

Gallerix: I början av sommaren försattes heminredningskedjan Gallerix, med 16 butiker och e-handel, i konkurs, något Market rapporterade om. 

XXL: Den norska sportjätten XXL meddelade nyligen att butiker kan komma att stänga efter att försäljning sjunkit under det tredje kvartalet.

Ellos: Postorderjätten sparkade nyligen 50 av 600 anställda.

”När vi var ett postorderföretag var handeln nationellt konkurrensutsatt. Nu möter vi internationell konkurrens, med aktörer som Asos, Amazon och Zalando. Det är en utmaning som inte bara Ellos utan hela branschen står inför", sa Hans Lindau vid tillfället. 

Mer om hur butiksjättarna ska ställa om digitalt och ta sig igenom stålbadet går vi igenom på Breakits event Retail tech den 14 november. Läs mer och boka biljett här

Läs mer