Lindex, som ingår i finska Stockmann, är en av många klädkedjor som har det tufft när e-handeln bryter allt större mark. I början av året rekryterades Susanne Ehnbåge som vd, för att sätta fart på den digitala omställningen.
Och hittills verkar det gå enligt plan.
Rörelseresultat för det tredje kvartalet landar på 10,8 miljoner euro, vilket är nära en fördubbling jämfört med samma period föregående år (5,5 miljoner euro).
"Vår fortsatta positiva utveckling och starka tillväxt är ett resultat av vårt målinriktade arbete. Vi hade en bra kollektionsövergång vilket gav en framgångsrik höststart och vi ser en ökad kundtrafik till såväl våra fysiska butiker som vår e-handel", säger Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, i en kommentar.
Omsättningen minskar å andra sidan med 2,8 procent, till 147 miljoner euro. . Bruttomarginalen steg till 62,1 procent (59,9), tack vare lägre rabatter och högre startmarginaler. I jämförbara butiker steg försäljningen med 2,7 procent.
Under kvartalet öppnades fyra och stängdes tolv butiker. Näthandeln ökade med 65 procent.
"Vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande och växer digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med globala modeplattformar", säger Susanne Ehnbåge.