Sök ikon

Odd Molly bommar igen två tredjedelar av sina butiker

Artikel bild
Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly.

Odd Molly vänder till en rejäl förlust. Nu är planen inställd på en förändrad affärsmodell.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Modebolaget Odd Molly redovisar minskad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget vänder även till en rejäl förlust.

Omsättningen uppgick till 99,5 miljoner kronor (134,5), en minskning med 26 procent mot föregående år. Nedgången berodde enligt bolaget på svag försäljning till externa återförsäljare.

Rörelseresultatet blev -19,3 miljoner kronor (6,6), negativt påverkat av omstruktureringskostnader för åtgärdsprogram om 5,8 miljoner kronor (4,8) samt ytterligare kostnader av engångskaraktär om cirka 3 miljoner kronor.

"Den pågående strategiska omställningen i kombination med en mycket utmanande marknad gör att bolagets tredje kvartal är svagt. Vi ser även stora negativa effekter på försäljningen från det varma vädret under kvartalet i samtliga försäljningskanaler, där majoriteten av försäljningstappet kommer från ytterplagg och stickade produkter", kommenterar vd Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Under kvartalet annonserade en av bolagets större svenska fysiska återförsäljare att de inlett en rekonstruktion vilket bidrog till en väsentlig ökning av avsättningar för befarade
kundförluster om totalt 1,4 miljoner kronor.

Resultatet före skatt landade på -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultatet efter skatt blev -15,7 miljoner kronor (4,9). Resultat per aktie hamnade på -1,87 kronor (0,85).

Klädbolaget sjösätter nu ett "omfattande" åtgärdsprogram. Syftet med programmet är att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader.

"Vi står inför en accelererad omställning och behov av förnyelse av affärsmodellen, vårt erbjudande samt hur och var vi möter våra kunder", skriver Jennie Högstedt Björk.

Antalet butiker som drivs av bolaget planeras inom det kommande året minska från 17 till sex stycken. Därutöver ska bolagets produkter finnas hos "starka externa digitala och fysiska återförsäljare" i Sverige och internationellt.

Nyfiken på mer om utvecklingen inom e-handel och retail? Missa inte Breakits event Retail tech 2018 den 14 november – läs mer här. 

Läs mer