Sök ikon

Coop rustar för matkrig på nätet – satsar 100 miljoner i nytt drag

Artikel bild
Catrin Folkesson, direktör för Coops näthandel. Foto: Press

Allt fler beställer mat på nätet. Nu investerar Coop 100 miljoner kronor i en ny plattform för att klara av antalet beställningar.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Konkurrensen inom mathandeln har de senaste åren trappats upp och idag satsar de svenska matjättarna stort på e-handel. Enligt Svensk Digital Handel spås omsättningen för den digitala mathandeln öka med 25 procent till 5,7 miljarder bara i år.

En aktör som har tvingats kämpa med minskande marknadsandelar är Coop, som förra året lovade att investera tungt i e-handel för att vända den negativa trenden.

Flera delar i den satsningen är nu på väg att rullas ut, kan Breakit berätta.

Coop ska bland annat investera 100 miljoner i en helt ny e-handelsplattform.

“Nu byter vi ut hela den plattformen som vi har vår online-affär på. Vi är i en tillväxtresa med en onlinehandel som växer så det knakar och där vi behövde en uppgradering för att kunna fortsätta den här tillväxtresan”, säger onlinechefen Catrin Folkesson.

Lanseringen av den nya plattformen sker i början av nästa år och ska underlätta utvecklingen av nya funktioner och tjänster för Coops kunder. Men den nya plattformen är bara en del i Coops charmoffensiv mot kunderna på nätet.

Inom bara någon månad kommer en helt ny app att lanseras som ska låta kunderna handla mat både i webbläsaren och i appen. Deras varumärke Änglamark har även fått en egen e-handelssajt och i Stockholm provar kedjan just nu helgleveranser av mat.

“Nu går det i hundratjugo. Det är en medveten stor och ambitiös satsning som vi gör på online. Det sker en stor förflyttning på marknaden där kunder vill kunna handla både fysiskt i butik och online”, säger Catrin Folkesson.

En av satsningarna som sticker ut är att de nu erbjuder mat som tillagas direkt i deras dark store i Kungens kurva i Stockholm. Ett antal kockar, som ska laga sushi och poké bowls, har anställts.

Men det är inte en Foodora-konkurrent de har lanserat enligt Catrin Folkesson – åtminstone inte ännu.

“Nej, men jag har det lite i bakhuvudet att vi långsiktigt ska kunna erbjuda ännu snabbare leveranser för att kunna tillgodose det behovet hos kunderna. Vi håller på att titta på det också."

Finns det en efterfrågan på den typen av tjänst?

“Ja, både genom de olika tjänster som finns och att folk äter mer färdigmat än tidigare. Då vill vi kunna erbjuda det också". 

Sedan tidigare har de också en saluhall i dark store med personal som gör i ordning maten. Men det behöver inte vara så konstigt som det först låter.

"De är vana att jobba i miljöer som fokuserar på leverans istället för restaurang, och gillar att jobba på det här sättet", säger Catrin Folkesson.

Bland konkurrenterna som satsar på mat online finns Ica, Axfood och Mathem. Axfood tog tidigt en position inom e-handlad mat när de köpte in sig i Mat.se. Mathem omsatte förra året över en miljard kronor i lösplockad mat på nätet och Ica var i sin tur en av de första aktörerna som fanns med när Google lanserade sin röstassistent på svenska.

Just röst är Catrin Folkesson också intresserad av.

“Vi är också där med fingrarna i syltburken genom att i ett första steg erbjuda möjligheten att tala in sin inköpslista i vår app. Jag tror att röst blir jätteviktigt framöver. Jag kan inte säga någonting konkret ännu om nästa steg, men vi är på den bollen.”

Läs mer