Beatly har sedan starten seglat upp som ett ledande företag inom Influencer Marketing, där bolagets idé är att föra samman varumärken och influencers i sociala medier.
Men när det efter sommaren var dags att skala upp företaget märkte teamet att det fattades pusselbitar för att ta nästa steg.
"Det vi upptäckte var att vi inte var helt synkade i vårt egna syfte, som är en förutsättning för att bygga en bra organisation. Vi behövde ett övergripande sätt att hantera frågorna som dyker upp i takt med att vi skalar upp”, säger vd Jonas Arnklint.
Behöver ditt företag också hjälp med att skala upp? Läs mer om Greenhouse här!
Lade tid på att konkretisera Beatlys ”why”
Utmaningen med att skala upp fick Beatly att anmäla sig som case under Breakit Scaleup day, där de under en intensiv dag konsulterades av Fredrik Josefsson och Pelle Tornell på SEB.
Sedan SEB lanserade sin Scaleup Academy för 1,5 år sedan har de fått in närmare 100 bolag i sitt program och har haft beröring med drygt 2400 tillväxtbolag.
Nu blev uppdraget att ge Beatly rätt verktyg för att ta nästa steg.
”Vi gjorde en nulägesanalys där vi ställde ett 40-tal frågor kring fyra områden: Organisationen, strategin, genomförandekraften och likviditeten. Sedan fick vi en utvärdering av Beatly och identifierade gapet mellan var de är och var de skulle kunna vara”, säger Pelle Tornell.
”Vi har lagt mycket tid på att konkretisera deras ”why” och de långsiktiga målen. Det var det viktigaste”.
Man tänker ofta att problemen får lösa sig
Enligt Fredrik Josefsson på SEB är det vanligt att team efter startupfasen börjar ta saker för givet och jämför det med ett dåligt äktenskap.
”Man glömmer det som förde en samman och låter dagen ätas upp av vardagssysslor. Sedan knyter man näven och tänker att problemen får lösa sig. När man inte pratar om sådant påverkar det både medarbetare, investerare och kunder eftersom företaget inte är synkat. Därför får frågorna nästan aldrig plats förrän det gått för långt.”, säger han.
”Vi vill inte grotta ner oss i detaljfrågor”
Efter att ha suttit tillsammans under hela dagen kunde sedan SEB och Beatly gemensamt presentera ett enat syfte – Beatly ger människor och varumärken makten att inspirera – och ett så kallat BHAG (Big, hairy, audacious goal): 2025 ska Beatly ha 100 000 publiceringar som är samarbeten mellan influencers och kunder. Att jämföra med ungefär 5000 idag.
”Dagen har verkligen levt upp till förväntningarna. Det här gör att man vill lägga mer fokus på vägen framåt. Vi vill bygga och skala bolaget, inte grotta ner oss i detaljfrågor. Alla har lyft blicken och det var min förhoppning och förväntan”, säger Jonas Arnklint.
Nu har vi ett ramverk för att hantera frågor som dyker upp
Hur kändes det att sitta ner med SEB-experterna?
”När någon utifrån ser in på bolaget hjälper det även oss i teamet att se bolaget utifrån. Då ser man tydligare vad som fattas när vi ska ta nästa steg och skala upp. Nu har vi ett ramverk för att hantera frågorna som dyker upp och för att skapa en kultur som håller i takt med att vi växer”, säger Jonas Arnklint.
Våra experter kan hjälpa ditt företag att skala upp. Läs mer här!
”Det är den kunskapen man ska skala upp”
Även Fredrik Josefsson är nöjd med det han sett från Beatly-teamet.
”I dag har vi fokuserat på det som låter enkelt på ytan, men att linjera en organisation och skapa en medvetenhet kring vad som fungerar idag gör att vi kan använda de insikterna till att skala upp”, säger han.
”När man ska skala upp och hitta en till säljare, en till rekryteringsperson – då måste man veta vad som gjorde den första framgångsrik. Det är den kunskapen man ska skala upp och sådana rutiner bygger man allt eftersom. Och Beatly-teamet är av precis rätt virke för att jobba med en sådan struktur för de har förmågan att genomföra ambitionerna de sätter upp.”