Svenska Voi blev den första aktören att lansera en hyrtjänst för elscootrar i Sverige. Något som Breakit var först med att avslöja. Lanseringen har däremot inte varit helt okontroversiell med tanke på kritiken mot liknande tjänster i USA. Stockholm stad har meddelat att de följer utvecklingen av nya hyrtjänster som etablerar sig i staden.
"Det är bra med lånecyklar. Men anta att alla tio-tolv företag kommer hit och ställer ut tusentals lånecyklar. Då kommer hela stan vara så belamrad med lånecyklar att det inte finns en chans för vanliga cyklister att ställa ifrån sig sin cykel", sade Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad i slutet av september.
I Sverige finns det än så länge bara en elscooter-tjänst, där Voi alltså har varit ensamma om marknaden sedan lanseringen i Stockholm. Men snart kan de få konkurrens av den polska uppstickaren Blinkee City, det skriver Di Digital.
”Stockholm är en trevlig stad. Vi tror att vi kan bli en del av stadens miljösatsningar”, säger bolagets medgrundare Marcin Maliszewski till sajten.
Blinkee City finns redan i Polen, Ungern, Kroatien och Spanien. Nu siktar de på att lansera sin verksamhet även i Sverige. Till skillnad från svenska Voi erbjuder den polska konkurrenten även cyklar, elcyklar och elmopeder.
Enligt Di Digital kommer bolaget att smyglansera sin tjänst redan i oktober, då de ska placera ut ett fåtal elmopeder för att testa mjukvaran och användarmönster. En större lansering av elscooter-tjänsten kommer att ske först i mars nästa år.
”Vi vill inte överösa gatorna, men vi satsar på mellan 100 och 200 scootrar till en början”, säger Marcin Maliszewski.
En annan skillnad mellan Voi och Blinkee City är att de tänker anställa personer som sköter laddningen av fordonen. Däremot kommer priset att anpassas efter den rådande konkurrensen.
Det polska företaget grundades 2016 av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski och Kamil Klepacki.
Förra veckan kunde vi rapportera att Voi ska lansera sina elscootrar i Madrid. Då berättade bolagets vd Fredrik Hjelm att tjänsten hade haft 45.000 användare sedan starten.
“Det har varit fantastiskt att starta verksamheten på hemmaplan och se hur öppna och intresserade Stockholmare har varit att testa vårt nya, gröna transportalternativ", sade han då.