Sök ikon

Efter konkursen – är tiden för "viraler" på Facebook förbi?

Artikel bild
Breakits krönikör Emanuel Karlsten. Foto: Press och Istock.

Emanuel Karlsten har kartlagt hur det går för viralsajterna.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

I veckan ansökte en av världens största viral-publicister, Unilad, om konkurs. 100-tals anställda påverkas och deras största konkurrent, Ladbible, hoppas nu ta över.

Så behöver Sverige nu förbereda sig på det värsta? Är viralpublicisternas tid förbi?

Knappast, visar en kartläggning som Mediepodden har gjort.

De som lever på att skapa viraler på Facebook och sedan dra trafik till sin egen sajt har blivit många genom åren.

I Sverige är det främst Nyheter365 genom Newsner som har blivit stora, men här finns också Nutrium och Viralking, till exempel.

De bygger upp stora Facebooksidor, med bilder och texter som många enkelt och snabbt kan relatera till - och de växer. Det här anammas också av Aftonbladet och Expressen, som nyligen korades som mäktigast på Facebook.

Men de senaste åren har det funnits en uppfattning om att Facebook strypt trafiken och styrt om så att publicister fått mindre plats i folks flöde. Det stämmer säkert för många publicister - men inte för de som fokuserar på viraltrafik.

När jag och Olle Lidbom i Mediepodden gjorde en genomgång av hur mycket virala reaktioner de tre nämnda sajterna fick, ser vi ingen nedåtgång.

I X-axeln anges månader (med start 2015), och där ser vi en topp under 2016 som sajterna inte nått igen, men annars ligger det relativt stabilt.

Däremot finns det en svensk sajt, som också profilerat sig på att leva på viraltrafik - men en mer kvalitativ sådan - som tycks kämpa: Kit.

Statistiken kommer från deras officiella Facebook-sida, och här kan man se att de tappat ungefär tre fjärdedelar av sin trafik.

Vi analyserar detta vidare i Mediepodden, där vi pratar om att Bonnier-ägda Kit kan bli vad Mag+ var. Till en början ett format, där sedan formatet blev det man exporterade och sålde vidare. Kits affärsidé är, kanske som bekant, att bygga en “story engine” som hjälper företag göra virala berättelser.

Till sist ska sägas att Unilads konkurs allra mest tycks handla om ett dåligt skött bolag, om konflikter i ledningen och om skulder som aldrig kvittats. För Ladbible, som leverera stadiga vinster, och Unilad låg så sent som i augusti i år som första respektive fjärde största virala publicist, enligt Newswhip.

Ryktet om Facebooks död är kraftigt överskattat.

 

 

Läs mer