När Jacob de Geers och Magnus Nilssons Izettle såldes till den amerikanska betaljätten Paypal gav det den svenska startupen en värdering på hela 19 miljarder kronor.
Men hur gick det egentligen till när Izettle – som var så nära en börsnotering – köptes upp?
Jacob de Geer berättar nu i en intervju med Dagens Industri att bolaget bara var timmar från att skicka ut börsprospektet inför den planerade handelsstarten den 31 maj. Då slog Paypal till med ett bud långt över värderingen på 10 miljarder som bolaget räknade med att nå vid en notering.
Budet slog ned för en bomb, inte minst för bankerna som var anlitade att sköta börsnoteringen.
”Jag vet att det florerar en massa konspirationsteorier att vi hela tiden drev två parallella spår, men det stämmer inte. Vi var helt inställda på att gå till börsen”, säger Jacob de Geer till tidningen.
Pressmeddelandet om köpet gick ut den 17 maj i år. Enligt Itzettle-grundaren tog Paypal kontakt med bolaget för första gången tidigare samma månad.
Då stod de fast vid att börsnoteras.
Måndagen den 14:e maj pratade Jacob de Geer med banker i Stockholm inför noteringen, och under tisdagen flög han till London för att göra samma sak.
Men på onsdagen, bara två dagar innan planerna skulle presenteras officiellt, flög han till USA och träffade ledningen för Paypal. Ett möte som förändrade planerna helt.
Det klickade.
Jacob de Geer tog flyget hem samma natt och under torsdagen förhandlade de två bolagen fram prislappen – och affären offentliggjordes sent samma kväll.
Den höga prislappen förvånade många, även Breakits Stefan Lundell som fick krypa till korset och erkänna att han hade fel. Men Jacob de Geer anser att prislappen speglar bolagets framtid.
”Det är klart att 19 miljarder är jättemycket pengar. Men tittar du på vart företaget är på väg, och den betydelse Izettle har för småföretag och hela ekonomier, tycker jag att bolaget är värt betydligt mer. För mig personligen är Izettle ovärderligt”, säger han till DI.
Om det faktum att bolaget än så länge inte har gått med vinst ger Jacob de Geer svar på tal och menar att de i USA har bättre förståelse för deras typ av produkt och vikten av att växa snabbt.
”Kostnaden för att ta in en ny kund ökar med tiden. Därför finns det goda skäl att ta in kunden så snabbt som möjligt. Att prioritera kortsiktig lönsamhet framför tillväxt vore hål i huvudet rent ekonomiskt så länge som vår marknad ser ut som den gör”, säger han.
Jacob de Geer blev miljardär i samband med affären.