Sök ikon

Tufft år för foodtechbolaget Ifoodbag – kassen höll inte måttet

Artikel bild

Därför har det varit tyst så länge kring Ifoodbag.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Under 2016 var Karl Fallgren och hans Ifoodbag flitigt omskrivet i olika medier, bland annat här på Breakit men också i brittiska The Guardian. Under sina studier på KTH hade han börjat utveckla matkassen som lovade att hålla kylan i 24 timmar.

Då hade bolaget fått in Gullspång invest som investerare, landat avtal med bland annat Mat.se, samt fått en stororder värd 100 miljoner kronor i Kenya. Bengt Baron, som tidigare varit vd för både Vin och sprit samt Cloetta tog över ordförandeposten. 

Sedan blev det tyst från bolaget, fram till februari i år. Då kom ett pressmeddelande om att Karl Fallgren lämnar bolaget och säljer alla sina aktier. Mycket mer information gavs inte vid det tillfället och Breakit sökte honom utan resultat.

Nu visar bolagets årsredovisning för 2017 att det varit ett kämpigt år. Riktigt kritiskt blev det i november då man tvingades upprätta kontrollbalansräkning och skjuta till nytt kapital för att rädda bolaget.

I december beslutade styrelsen att bolaget skulle drivas vidare och verksamheten räddades upp genom att befintliga ägare gick in med ytterligare pengar i en nyemission under våren.

Så vad är det som har hänt?

Kassen visade sig inte vara lika bra i verkligheten som i labbet. 

"Ifoodbag kom tillbaka till oss och ville ha finansiering för att utveckla en generation 2-kasse. Samma behov att lösa sista milen-leveranser av kyl- och frysvaror finns fortfarande kvar och vi gillar att ge bolag en andra chans", säger Gustaf Brandberg på Gullspång invest.

Gustaf Brandberg, Gullspång invest. Foto: Johanna Ekström

Gullspång puttade in ytterligare en halv miljon kronor till produktutvecklingen och äger nu runt 10 procent i bolaget.

En förutsättning för att de skulle gå in med nytt kapital var att det inte skulle finnas en stor ägare som inte var operativ. Det var också en av anledningarna till att Karl Fallgren sålde sina aktier. 

"Vi inte kunde ha en stor passiv ägare i en fas där det fortfarande är en stor risk i ett bolag. Grundaren är inte en del av bolaget framåt, och han behövs inte för det finns en stark säljkraft och en stark produktutveckling i bolaget", säger Gustaf Brandberg.

Dokument från Bolagsverket visar också att Karl Fallgren efterskänkte ett lån till bolaget. Lånet omvandlades till aktier som köptes av befintliga och nya ägare i nyemissionen, som totalt var på 8 miljoner kronor.

Breakit har sökt Karl Fallgren som ännu inte återkommit.

Bolagets nya vd Robert Grenmark bekräftar att det varit en kämpig resa, men menar att man nu är genom det värsta.

“Det som hände var att vi efter ett år av piloter och tester fick feedbacken att kassen inte höll kylan så länge som kunderna behövde. Vi insåg att om vi kan få den lite bättre och lite billigare så blir potentialen mycket större. Det har varit kämpigt och tufft men otroligt stimulerande att få vara med och utveckla det här”, säger han.

Inte heller leveransen till Kenya genomfördes i sin helhet eftersom påsarna fick problem med kondens i höga temperaturer. Tanken var att 20 miljoner påsar skulle levereras runt om i Afrika, men det blev bara en första leverans på drygt 140.000 kassar.

Det senaste halvåret har Ifoodbag därför gått tillbaka till ritbordet och jobbat intensivt med att ta fram en ny produkt. Arbetet är ännu inte helt klart men man är på sluttampen.

Med den nya kassen hoppas Ifoodbag både på företagskunder inom mat online och på konsumenter. Det har varit viktigt att ta fram en miljövänlig kasse, enligt Robert Grenmark.  

“Vi vill erbjuda en termoskasse som går att användas flera gånger och som är gjord av papper. Den senaste tiden har det dykt upp olika termoskassar som är gjorda av sockerrör, och det marknadsförs som ett mer miljövänligt alternativ än vanlig plast”.

“Men även om plasten är utvunnen ur sockerrör istället för ur olja kommer den att bete sig på precis samma sätt i naturen. Den kommer också flyta runt i världshaven och ta 300-600 år på sig att brytas ner”, säger han.

Inom någon månad hoppas Ifoodbag nu att den nya kassen ska vara klar.

Omsättningen i Ifoodbag kan vid en första anblick trots problemen se hyfsad ut. För både 2016 och 2017 låg den på drygt 7 miljoner kronor.

Men majoriteten av den summan utgörs av EU-bidrag. Nettointäkten för 2017 hamnar på drygt 600.000 kronor.

Nu har EU-bidraget i princip förbrukats och det blir därför upp till bevis.

Tidigare kunder som gett feedback är enligt Robert Grenmark “lågt hängande frukt” när det kommer till försäljning. Men även bolaget som man tidigare haft kontakt med i Kenya ser enligt honom fram emot en ny påse.

"De hejar på oss i det här", säger han. 

Läs mer