I september valde nätläkaren Kry – störst i Sverige på digital vård – att dra igång en stor reklamkampanj.
"Hej förskolesmittor, dagissjukdomar, höståkommor och förkylningstider. Träffa läkare inom 30 minuter – utan att lämna hemmet", hette det.
Överläkaren Christian Rück hajade till när han såg reklamaffischen på T-centralen i Stockholm.
"Nämn tre saker du INTE behöver söka läkare för?", skrev han syrligt och lade ut en bild på Twitter på den illgröna affischen.
Kampanjen från Kry. Foto: @christianruck
Christian, som till vardags är forskningsgruppledare och överläkare på Karolinska Institutet i Stockholm, berättar att han i grunden har en öppen inställning till nätläkarna.
"En provkarta på saker som man inte behöver söka vård för"
Men att göra reklam för läkarbesök vid förkylning? Alla med grundläggande medicinska kunskaper vet att en läkare i de allra flesta fall inte ger någon behandling alls om du är förkyld.
Nästan alltid är det ett virus. Det enda som finns att göra är att vila, dricka mycket vatten och låta kroppens immunförsvar jobba.
Christian Rück är skarpt kritisk mot Krys sätt att ragga kunder.
"Detta är en provkarta på saker som man inte behöver söka vård för. Det är svårt att inte reta sig på den delen av verksamheten", säger han.
Så varför är överläkaren så upprörd?
Skattemedel till vård för "friska"
Nätläkare som Kry kan hjälpa till att avlasta den traditionella vården, det är de flesta överens om. Bolaget marknadsför sig dessutom som en samhällsförbättrare.
Om bara fler vårdbesök gjordes hos digitala spelare skulle vi kunna "spara 7 miljarder kronor utan att det går ut över patienterna", heter det i Krys Facebook-annonser.
Kry köper riktad reklam på Facebook. Foto: TT samt skärmdump.
Men om Kry skapar en marknad av patienter som egentligen inte behöver läkarvård, då riskerar vården istället att dräneras på resurser. Många samtal om enkla åkommor, där nätdoktorn kan ordinera vila, kan dock bli en lönsam affär för Kry ett bolag som har press på sig från sina investerare att skala upp sin verksamhet fort.
Varje gång en patient videochattar med en av Krys läkare så kostar det 650 kronor, minus eventuell patientavgift, för landstinget där patienten bor.
Elin Karlsson sitter i Läkarförbundets styrelse, och är ordförande för Rådet för läkemedel, IT och medicinteknik. Hon är mycket kritisk till Krys förkylningsreklam.
Elin Karlsson. Foto: Pressbild från Läkarförbundet.
"Jag tycker att deras marknadsföring är olämplig. Den ser ut att syfta till att skapa läkarkontakter och ett vårdbehov där det inte finns ett", säger hon och fortsätter:
"Det är olyckligt ur ett samhällsekonomiskt och ur ett etiskt perspektiv".
Det är inte första gången Läkarförbundet ser reklam från Kry som tycks vara designad på det sättet. Elin Karlsson har sett liknande brister tidigare.
Förkylningsreklamen kommer i en tid då nätläkarnas roll debatteras alltmer intensivt. Notan för landstingen sväller – utan att någon tycks veta vad de långsiktiga effekterna är.
Regeringen tillsatte i mars en utredning, för att få svar.
"Vi har en begränsad säck med pengar som ska räcka till all sjukvård. Om vi med offentliga medel finansierar läkarbesök när det inte är motiverat, då riskerar vi att inte ha resurser att behandla de som verkligen behöver det", säger Elin Karlsson.
Landstinget sågar Krys reklam
Anna Ingmanson basar över närsjukvården i Stockholm. Foto: TT samt pressbild.
Invånarna i Stockholms län gör överlägset flest nätläkarbesök i landet, både mätt i absoluta tal och sett i relation till antalet invånare.
I år kan notan landa på runt 100 miljoner kronor. Och den växer snabbt.
Landstinget saknar dock kontroll över vilka patienter som Kry väljer att rikta sig mot. Bolaget bedriver sin delvis skattefinansierade verksamhet genom ett avtal med Region Jönköping.
"Jag förutsätter att de tar sitt ansvar och kontrollerar att man behandlar rätt patienter. Ingen verksamhet ska ta emot för lätta patienter och få ersättning för tillstånd som inte kräver ett läkarbesök", säger Anna Ingmanson, chef för avdelningen för närsjukvård i Stockholms läns landsting.
Mot den bakgrunden reagerade hon själv med förvåning när hon såg Krys förkylningsreklam.
”Vi har haft en dialog med Krys ledning om hur man ska nå rätt målgrupp och behov. Kampanjen går stick i stäv med den diskussionen. Vi förutsätter att man riktar sig mot rätt patienter, den här kampanjen tycker jag inte låg i den riktningen".
Flera andra landsting som Breakit varit i kontakt med ger liknande omdömen.
Kry satsar tungt på marknadsföring. Hittills i år har bolaget, enligt Sifo Reklammätningar, spenderat över 50 miljoner kronor på att köpa reklamutrymme i svenska medier. Det kan jämföras med drygt 30 miljoner för konkurrenten Min Doktor.
När Breakit kontaktar Krys Sverigechef Sarah Wu försvarar hon först reklamen.
”Vi vill förklara att vården gått från att vara väldigt otillgänglig till att vara väldigt tillgänglig. Vi vill beskriva det på ett sätt som gör att patienterna känner igen sig”.
Men när Breakit berättar om kritiken, som även kommer från en av Krys egna läkare, backar hon.
”Den här reklamen skulle vi kanske ha kunnat formulera bättre”, säger Sarah Wu
Missa inte Krys svar på Breakits granskning.
Fotnot: Siffrorna från Sifo gällande reklamköpen är att betrakta som en indikation, snarare som en exakt uppgift.