Sent på söndagskvällen kom beskedet från e-handelsstjärnan Lyko, noterat på First North, att bolaget byter vd. Joanna Hummel som rattat skönhetssajten Lyko i drygt ett år får sparken och istället tar storägaren Rickard Lyko över som högsta chef.
“Jag är själv överraskad. Jag hade gärna fortsatt som vd och är nöjd med vad jag levererat hittills”, säger Joanna Hummel när Breakit når henne vid 22.30-tiden på söndagskvällen.
Hon förklarar beskedet så här:
"Jag vill inte gå in på några detaljer om varför jag inte får fortsätta men det är alltid tufft att komma in som extern vd och leda ett bolag som drivits av en stark entreprenör”.
Vad ska du göra nu?
"Till och börja med ska jag låta det här sjunka in och njuta av att kunna hämta mina barn på skola och dagis", säger Joanna Hummel.
Rickard Lyko, som själv och via andra familjemedlemmar, kontrollerar drygt 50 procent av aktierna i Lyko säger att det är olika uppfattningar om hur bolaget ska drivas framåt som ligger bakom styrelsen beslut att byta ut vdn.
“Styrelsen gav beskedet till Joanna i lördags. Vi är supernöjda med hur hon lett arbetet så här långt men vi har olika åsikter om hur vi ska agera strategiskt från nu. Därför tar jag över vd-jobbet”, säger Rickard Lyko.
I samband med vd-bytet meddelar Lyko också att bolaget kommer att ta in den gamle ICA-chefen Kenneth Bengtsson som styrelseordförande.
“Att Kenneth kommer in som ordförande har inget direkt att göra med vd-bytet. Förändringen på vd-posten har Kenneth inte alls varit involverad i”, säger Rickard Lyko.
Han kommer att sitta kvar i styrelsen men inte längre som dess ordförande. Styrelsen kommer, på begäran av ägarna Lyko Holding AB och Bellbox Holding AB, att kalla till en extra bolagsstämma för att föreslå att Kenneth Bengtsson väljs in som ny styrelseordförande i Lyko. Kenneth var under 11 år vd och koncernchef för ICA och har även varit ordförande för Svenskt Näringsliv och Svensk Handel. Hans nuvarande uppdrag inkluderar, bland annat, ordförandeskap för styrelserna i Ahlsell, Clas Ohlson och Systembolaget och han är även ledamot i styrelsen för Synsam.
Lyko ökade första halvåret 2018 omsättningen med drygt 23 procent till 416 miljoner kronor och det var framför allt e-handelsdelen som var orsaken till tillväxten. Ökade kostnader för marknadsföring drog dock ned resultatet och Lyko tvingades redovisa en förlust på 13,2 miljoner kronor vilket kan jämföras med en vinst på 2,8 miljoner kronor samma period 2017.
Lyko noterades på aktiehandelsplatsen First North 12 december 2017. Fredag 28 september stängde kursen på 57 kronor – en ökning på 14 procent jämfört med noteringskursen i vintras.