Sök ikon

Storytels vd Jonas Tellander talar ut: "Jag förstår att folk är upprörda"

Artikel bild
Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel. Foto: Stefan Lundell.

Storytels grundare Jonas Tellander skakar om en 200 år gammal industri. Nu får ljudboksjätten kritik för att ge Bonnier bättre betalt än andra förlag.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

För någon sekund blir Jonas Tellander en smula nostalgisk.

“Springsteen, 1985 – då var jag där”, säger han och blickar ut från panoramafönstret i riktning mot fotbollsarenan Nya Ullevi.

Vi befinner oss på en av hotell Gothia Towers restauranger. 25 våningar ner har Bokmässan precis dragit igång och där har Jonas Tellander, som grundare och vd för ljudboksföretaget Storytel, blivit en av årets stora snackisar.

Det är faktiskt ingen överdrift att påstå att Jonas Tellander är mannen som fått fart på den ekonomiskt hårt pressade svenska bokindustrin. Redan 2016 kom de första signalerna på en vändning, 2017 växte totalmarknaden med 4,5 procent och nyligen rapporterade Svenska förläggarföreningen att försäljningen är upp över 6 procent under årets första sex månader.

Hela tillväxten förklaras med den starka försäljningen av digitala abonnemangstjänster. Här finns visserligen andra spelare som Bookbeat och Nextory men det är Jonas Tellander som kontrollerar över 80 procent av den marknaden via sitt Stortytel.

Med andra ord – Jonas Tellander är bokbranschens stora räddare och hjälte, eller?

Nej, riktigt så enkelt är det inte. På börsen är Jonas Tellander visserligen allas älskling. Efter att Storytel tog bakvägen till börsen (genom ett köp av ett redan noterat bolag) har kursen flerdubblats och marknadsvärdet på Jonas Tellanders bolag är idag över sex miljarder kronor. Senast igår kom en smått lyrisk analys från mäklarhuset Pareto som avslutades med en stark köprekommendation.

Men bland Jonas Tellanders viktigaste leverantörer, bokförlagen, är han inte lika populär numera. Orsaken är att branschens eget husorgan, Svensk Bokhandel, avslöjat att jätten Bonnier fått ett specialavtal med Storytel. Enligt Svensk Bokhandel betalar Storytel mer än dubbelt så mycket per lyssnad ljudbok till Bonnierförlagen jämfört med vad andra förlag får. 

Mitt huvudargument är att det här i slutändan påverkar utbudet av böcker och därför kan det bli en fråga för Konkurrensverket. 

Avslöjandet har väckt en del ont blod i branschen. En chef på ett av de större förlagen kallar avtalet förödande:

“Tänk dig själv när dina författare ser att Bonnier får dubbelt så mycket betalt. Hur ska vi konkurrera då? Men Storytel är en superviktig kanal för oss så du får inte citera mig med namn”.

Nej, det är få som vill uttala sin kritik offentligt mot Storytel. Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur är dock ett undantag. Han menar att specialavtalet som Bonnier fått teckna kanske till och med borde granskas av Konkurrensverket.

“Mitt huvudargument är att det här i slutändan påverkar utbudet av böcker och därför blir det kanske en fråga för Konkurrensverket. Det kommer bli färre böcker från de mindre förlagen därför att kalkylen att räkna hem affären ser annorlunda ut (jämfört med Bonnier)”, säger Richard Herold och fortsätter:

“Vi har valt att inte gå till Konkurrensverket just nu men det skulle inte förvåna mig om någon annan kommer att göra det”.

Vad säger då Jonas Tellander själv om den rätt hårda kritiken från både anonyma och namngivna förlagsdirektörer? Springsteen-nostalgin är som bortblåst i hans blick när frågan kommer upp. Han lutar sig fram över restaurangbordet och säger med tryck i rösten:

“Jag förstår att folk är upprörda men egentligen är det inte konstigare än att alla förlag har olika avtal med sina författare. Men det är klart att man är upprörda, alla vill ha bästa dealen oavsett om det är en TV du ska köpa eller ett avtal ska tecknas”.

Han känner ingen oro för en eventuell anmälan till Konkurrensverket:

“Nej, jag känner mig trygg i att vi är ett bra bolag som jobbar ärligt och transparent med alla våra samarbetspartners. Vi har alltid agerat korrekt på marknaden så vi är inte oroliga”, säger han.

Självklart gör den här förändringen folk nervösa och oroliga. Man är oroliga för vad den här övergången kommer att innebära och det är därför vi ser den debatten som är nu.

Han har arbetat hårt för att införa en annan ersättningsmodell än den som tidigare varit standard i bokbranschen. Istället för att få betalt för varje såld bok vill Jonas Tellander och Storytel att ersättningen ska utgå ifrån hur mycket tid som läsaren investerar i varje bok.

“Vi säljer inte böcker längre utan vi säljer tillgång till en katalog och det som är intressant är människors tid. Det här är ett helt annat upplägg än hur bokbranschen funkat i 200 år”, säger Jonas Tellander och fortsätter:

“Självklart gör den här förändringen folk nervösa och oroliga. Man är oroliga för vad den här övergången kommer att innebära och det är därför vi ser den debatten som är nu”.

Det var tretton år sedan han drog igång Storytel men några planer på att sälja sin andel som idag är värd nästan en miljard kronor har han inte.

“Jag älskar Storytel! Det är mitt livsprojekt och något jag vill jobba med så länge jag kan.

Du vill jobba på Storytel tills de bär ut dig?

“Ja (skratt), jag är 48 idag och man brukar väl sluta vid runt 65, så visst, så får det bli”.

Lyssna på vår podd-intervju med Jonas Tellander – ute nu!

Läs mer