Sök ikon

Jollyroom stäms för falska reapriser

Artikel bild
Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Skärmdump och pressbild.

E-handlaren marknadsför sig med ständiga reor och utförsäljningskampanjer. Priserna då? Nej, de är inte lägre än vanligt, enligt Konsumentombudsmannen.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Jollyroom ska under flera års tid ha använt sig av påhittade reakampanjer och utförsäljningar, trots att priserna egentligen inte är lägre än annars. Efter två varningar väljer Konsumentombudsmannen att ta i med hårdhandskarna och stämmer barnbutiken på 10 miljoner kronor i marknadsföringsavgift, skriver E-handel.se.

Jollyroom är bland de största e-handlarna i Norden på barn- och babyprodukter på nätet och omsätter nära en miljard kronor.

“Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket gör. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen, som följer lagen”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

Nyligen fälldes Bygghemmas dotterbolag Trademax på fyra miljoner kronor för att ha använt sig av påhittade priser och utförsäljningar.

Läs mer