Jollyroom ska under flera års tid ha använt sig av påhittade reakampanjer och utförsäljningar, trots att priserna egentligen inte är lägre än annars. Efter två varningar väljer Konsumentombudsmannen att ta i med hårdhandskarna och stämmer barnbutiken på 10 miljoner kronor i marknadsföringsavgift, skriver E-handel.se.
Jollyroom är bland de största e-handlarna i Norden på barn- och babyprodukter på nätet och omsätter nära en miljard kronor.
“Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket gör. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen, som följer lagen”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.
Nyligen fälldes Bygghemmas dotterbolag Trademax på fyra miljoner kronor för att ha använt sig av påhittade priser och utförsäljningar.