För andra året i rad lyfter Medieakademin fram de personer och aktörer i Sverige som har mest räckvidd och engagemang på sociala medier.
Liksom i fjol är det duon Jocke och Jonna som toppar listan, strax ovanför Expressen. Joakim Lundell, den ena delen av vinnarduon, säger i en kommentar till Breakit att det visar att det finns en plats för dem som inte passar in i traditionell media.
“För mig är det en revansch. Jag skulle aldrig få en chans i traditionell media. Topp-placeringen visar att vi gör någonting bra, även om medierna inte tycker det. Det här är min chans att vara mig själv. Media vill ha perfekta-fasad-människor som inte gör fel", säger han.
Medieakademin lyfter även fram ett antal raketer som har klättrat högt på listan sedan förra året. Influencern Margaux Dietz var inte med alls förra året men landar nu på en 27:e plats dessutom gör SVT nyheter ett skutt från placering 55 till 29.
SVT-chefenJan Helin avslöjade för övrigt i Breakit Daily under tisdagen att han "tittar avundsjukt på det engagemang som Jocke och Jonna skapar hos tittarna".
På respektive socialt medie har olika typer av profiler och innehåll utmärkt sig. På Facebook är exempelvis Expressen, Newsner och Aftonbladet tre stora aktörer, medans Jocke och Jonna, Therese Lindgren och PewDiePie är störst på Youtube.
Här är årets makthavare topp 10 - alla kategorier
- Jocke & Jonna
- Expressen
- Therese Lindgren
- Lukas Simonsson/JLC
- pewdiepie
- Ben Mitkus
- Newsner
- Aftonbladet
- I Just want to be cool
- Tova Helgesson
Maktbarometern är framtagen av Tenfifty, Recorded future och Digital reliance under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner och Anna Rosenqvist från Medieakademin.
Fotnot: Emanuel Karlsten är krönikör hos Breakit.