Klockan åtta torsdag morgon släpptes H&M:s rapport för tredje kvartalet. Huvuddragen i rapporten var att vinsten under perioden var sämre än väntat – samtidigt som den växande e-handeln var en positiv ljusglimt. Läs mer om det här.
Samtidigt som e-handeln börjar komma igång har klädjätten brottats med stora logistikproblem. Det har bland annat gjort att bolaget har haft svårt att få ut nya varor på hyllorna. Tidigare i september flaggade bolaget för att problemen haft stor påverkan på utvecklingen i länder som USA, Frankrike, Italien och Belgien. Hur stor inverkan var har det dock inte funnits några siffror på – förrän nu.
400 miljoner kronor blev notan för H&M:s logistiktrubbel under tredje kvartalet. Försäljningen på de drabbade marknaderna minskade med 8 procent medan övriga 66 marknader i snitt ökade sin försäljning med 8 procent.
För jämförelse landade H&M:s rörelseresultat under tredje kvartalet på strax under 4 miljarder kronor.